6 maj 2016

sophie - en mycket läsvärd biografi



Bokmässan i september hamnade jag av en ren slump (trött i fötterna och det fanns lediga stolar) på ett monterprogram där Mikaela Strömberg pratade om sin bok Sophie. Jag brukar verkligen inte lockas av biografier men det var något med Strömbergs sätt att prata om boken, om engagemanget kring huvudpersonen Sophie von Behse som fångade mig och gjorde att jag köpte boken. Sedan blev den liggande, men nu kändes det som rätt läge att läsa den.

Mikaela Strömberg har ett lite speciellt språk. Det är korta meningar, inblickar i livets händelser och trots att detta är en biografi upplevs den inte alls så stel och uppstyltad som dessa brukar göra. Strömberg har ett torrt humoristisk drag i sin berättarstil som ger berättelsen stuns. Det känns mer som en roman än en historisk biografi och det tilltalar mig verkligen.

Sophie von Behse, som själv aldrig skulle använda sig av det von som familjen tilldelats i Ryssland, växer upp i en tysk prästfamilj i St Petersburg under 1800-talet. Familjen tillhör stadens finare kretsar och Sophie får i tidiga tonår en plats vid tsarens hov. Som det brukar blir Sophie förälskad och katastrofen är nära. Men, när katastrofen är ur världen och för att inte en ny skall dyka upp sammanförs hon med en holländsk köpman och gifter sig med honom. Deras liv skall till största delen komma att levas i Finland och Lappträsk. Sophie är en kvinna med eget huvud som uppfostrar sina döttrar och tar hand om hushållet när maken inte förmår göra det. Hennes liv, som från början varit så bekymmerslöst och lätt, blir arbetsamt och tungt, men Sophie är en stolt kvinna och till slut är gränsen nådd för vad hon står ut med. Hon gör sina val i livet och de är mer än en gång okonventionella.

Jag tycker om Sophie och hennes kraft. Jag tycker också om det sätt på vilket Mikaela Strömberg har skildrat henne. Sophie och de andra i boken blir mer än bara historiska personer. De blir, tack vare Strömberg, levande människor fulla av alla de känslor och beteende som människor är kapabla till. Det här är en bok jag hoppas skall hitta till många svenska läsare, även om det är finska Schildts & Söderström som gett ut den och att den fått mycket lite uppmärksamhet i Sverige.

7 kommentarer:

  1. Den har jag aldrig hört talas om innan.

    SvaraRadera
  2. Låter som en mycket intressant bok. Jag gillar historiska biografier. Spännande med en kvinna också, mansdominansen är ju rätt överväldigande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte alls en genre jag brukar läsa, men jag kan tänka mig att mansdominansen är påtaglig. Sophie är en intressant bok och person.

      Radera
  3. Hej! Vet du vem Masja i boken är? Har nyss börjat läsa men har totalmissat förklaringen på vem den personen är. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så förfärligt dålig på att komma ihåg namn ... Masja är ju ett smeknamn och jag har för mig att Masja har två namn i boken (på klassiskt ryskt manér). Är det inte typ pigan? Eller blandar jag ihop olika böcker nu?

      Radera
    2. Ja, det kan bra hända att det är pigan. Vi gissar på det! Tack så mycket! :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.