17 aug. 2016

midnattsflickor

Midnattsflickor (inbunden)

Mina andra bok av Jonas Moström är utlyssnad och det kommer definitivt att bli fler. Han skriver deckare som känns typiskt svenska med en god balans mellan kriminalgåtan och inblickar i utredarnas privatliv och det går ju nästan alltid hem hos mig. Tycker att Moströms böcker påminner en del om t ex Sofie Sarenbrants böcker - snabbläst, lagom spännande och inte något effektsökeri vad gäller smaskiga morddetaljer. Det är helt enkelt bra underhållningslitteratur!

Midnattsflickor är den tredje boken i Moströms serie med Nathalie Svensson som huvudkaraktär och den andra boken som jag läser. Nathalie är psykolog, Nordens främst expert på psykopater och medlem i den gräningsmannaprofilgrupp som finns hos Rikskrim. Den här gången samlas gruppen för att lösa ett fall med en serievåldstäktsman i Uppsala. Först slår han till under Valborg - studenternas stora högtid i staden - och två unga kvinnor våldtas under ett dygn. Men, det stannar inte där. Det tredje offret hittas i död i den anatomiska teatern, tydligt utplacerad där. Nathalie och övriga utredare tycker att allt pekar på att det är samma gärningsman, Frågan är förstås bara vem.

2 kommentarer:

  1. Håller ju på och läser klart hans förra serie, som tydligen fortsätter i den här nya. Jag tror att den här om Nathalie kan vara bättre än den om gnällgubbarna Axberg och Jensen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gnällgubbar låter inte särskilt lockande. Tur jag började med Nathalie-serien istället! :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.