22 okt. 2016

champagne på skånska

Åh, vad det var mysigt med en riktig läseftermiddag under filten. Ute var det gråare än grått, kallt och höstruskigt, men inne under min orangea fleecefilt var allt bara ombonat och trivsamt. I bokväg valde jag rosa och bubbligt, men min egen dryck var svart och koffeinfylld.

Champagne på skånska (häftad)

Ellinor har flyttat hem till Sverige, Skåne och Lund efter många år utomlands varav den senaste tiden i New York. Hon är strax över trettio, singel och mitt i reklamkarriären. Så ringer telefonen och den här gången är det inte chefen eller exet utan sjukhuset som meddelar att hennes far ligger för döden. Hon har inte träffat sin far på tio år, men åker ändå dit. När han går bort skall det visa sig att det finns saker hon inte känt till om sin egen familj och allt som händer efter faderns död skall ge Ellinor tid att fundera över vad hon egentligen vill med sitt liv.

Att läsa Champagne på skånska av författartrion Carnehult/Bruce/Holm är som när man medvetet väljer en nonsensfilm med romantiska inslag en ledig eftermiddag. En annan dag hade man blivit besviken, kanske rent av lite irriterade, men just då funkar den förutsägbara filmen finfint. Jag hade den här boken liggande hemma och valde den just för att jag förstod redan av omslaget vad jag skulle få och det fick jag. Därför tyckte jag om den. Jag struntar i att analysera karaktärer, innehåll, livsval, miljöer, romantiken etc. Det är inte den typen av bok och jag ville bara fly verkligheten en stund. För det ändamålet passade Champagne på skånska alldeles utmärkt och jag hade precis de trivsamma timmar som jag hade hoppats på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.