22 okt. 2016

jag vet var du bor

Jag vet var du bor (inbunden)

Clarissa kan inte gå ut utan att Rafe lurar runt hörnet. Han skickar henne små presenter, lämnar mängder med meddelanden på hennes telefonsvarare, ringer på hennes porttelefon i timmar, förföljer henne i parken. Allt startade med att Clarissa tillbringade en natt tillsammans med Rafe och det skulle visa sig bli ödesdigert. I allt han nu gör är budskapet tydligt - han kommer aldrig att släppa henne. Clarissa blir allt mer trängd, men håller sig trots allt kall och sparar allt hon kan av bevis mot honom för hon vet att enda sättet att någonsin bli fri är att kunna bevisa att Rafe verkligen stalkat henne och gjort henne illa, både mentalt och fysiskt.

Jag är lite kluven till Jag vet var du bor av Claire Kendal. Delarna där vi får ta del av vad Rafe gör mot Clarissa och hur han terroriserar henne är mestadels i dagboksform och den delen av berättelsen är riktigt spännande och jag nästan ryser emellanåt för Rafe är en extremt obehaglig typ. Det finns också en parallell berättelse där Clarissa är en del av juryn i ett brottmål. Jag känner att jag aldrig riktigt engagerar mig i det fallet även om det säkert är intressant och handlar om en kvinna som råkat illa ut. I juryn finns en brandman som Clarissa börjar prata med och kommer allt närmare. Naturligtvis är detta inget som Rafe uppskattar när han upptäcker det.

Boken har alltså både delar med skrämmande spänningsinslag och delar som inte engagerar mig så mycket. Men, ibland är det ju för all del skönt att skumläsa ett par sidor. :)  Det blir ett medelbetyg som ni förstår, men det finns en hel del bra med boken som ändå ger mersmak. Jag vet var du bor är Claire Kendals debut, och jag tänker att nästa bok från henne nog kommer att bli riktigt läsvärd om hon stramar upp berättarstilen ytterligare och bygger vidare på det hon lyckats riktigt bra med i denna - stigande spänning.

(Rec.ex från Bazar

2 kommentarer:

  1. Den står här i hyllan och jag vill verkligen läsa den snart. Precis som (minst) ett tiotal andra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju alltid en hel rad böcker som pockar på uppmärksamheten. :) Hoppas du kommer tycka om den när du läser den.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.