10 okt. 2016

kvartalsrapport

Bildresultat för books tumblr

Årets tredje kvartal är till ända och då är det förstås dags för en kvartalsrapport. Juli, augusti och september har innehållit såväl semester som påbörjan av delvis ny tjänst på jobbet. Jag har blivit mycket bättre på att använda pendlingstiden till läsning vilket, tillsammans med semestern, har gjort att det blivit något fler böcker lästa detta kvartal. Applåd för det! :) Och så har det ju varit Bokmässa med allt roligt som det innebar!

Antal böcker totalt: 24 st (varav 6 st är rec.ex)
Förra året var siffran 26 st, men då drog den sommarens bokbingo upp min lästakt en aning.

Länder där böckerna utspelar sig:
Sverige (11 st)
England (2 st)
Norge (1 st)
Island (1 st)
Tyskland (1 st)
Sovjet (1 st)
Nigeria (1 st)
Japan (1 st)
England/Italien (1 st)
Finland/Kamerun (1 st)

Rymden (1 st)
Nesser-land (1 st)

Det här kvartalet blev det lite extra mycket Sverige, men jag hann ju faktiskt med ett sällsynt besök till Japan (där jag fick träffa katten Chibi), för att inte tala om en tur ut i världsrymden (Mars närmare bestämt). Inte illa alls faktiskt! Men, den där världsomseglingen har i ärlighetens namn inte gjort några större avtryck i min läsning. Finns fortfarande två kontinenter som helt saknar litterärt besök från mig ... Men, jag har ju tre månader till på mig!

Format
Ljudbok 11 st
Radioföljetong 1 st
Inbunden 8 st
Pocket 4 st
E-bok 0 st

Jag fortsätter ljudboksvurma, men några av alla pocket i TBR-högen blev också lästa det gångna kvartalet. Måste verkligen försöka läsa lite mer och lyssna lite mindre, för jag har egentligen väldigt många böcker, såväl inbundna som pocket, som jag är sugen på att läsa och som ligger här hemma och väntar. Märker dock att ju mer jag lyssnar desto latare blir jag när det kommer till att läsa själv. Kanske dags att göra slag i saken och införa den där lästimmen varje kväll som jag emellanåt överväger.

Böcker med kvinnliga författare: 17 st
Böcker med manliga författare: 7 st

Citerar mig själv från förra kvartalsrapporten här: "Ja. så här såg könsfördelningen ut bland författarna. Vet inte riktigt vad jag skall säga om det. Jag läser det jag vill och har lust med, oavsett författarens kön. Har med den här statistiken under 2016 men kommer nog att plocka bort den inför nästa år."

Enstaka noveller: 0 st

Nej, det blev inga noveller de här tre månaderna heller. Kanske får novellen en chans under senhösten. Vi får se.

Till sist brukar jag ju utse de bästa böckerna under kvartalet som gått och här blir det problem den här gången. Jag har helt enkelt läst för många bra! Men, om jag ändå skall tvinga mig själv att plocka fram de allra, allra bästa läsupplevelserna så blir det nog så här:

Bästa roman: En mörderska bland oss av Hannah Kent (radioföljetong) och Körsbärslandet av Dörte Hansen
Bästa spänning/deckare: Störst av allt av Malin Persson Giolito

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.