30 dec. 2016

kvartalsrapport - sista för året

Bildresultat för books tumblr

Innan det är dags att sammanfatta året som helhet skall något sägas om årets sista kvartal. Oktober, november, december - vad hände liksom? De bara sprang iväg. Mycket på jobbet, men på ett roligt sätt så inte ens november hann känns alltför lång och seg. Spahelg i oktober, en tripp till Gävle i november för att träffa gamla och nya bekantskaper och för att se en teaterpjäs som snöpligt nog blev inställd och fyra dagar i Berlin i december var höjdpunkterna utöver de rent litterära resorna och upplevelserna.

Läsningen har rullat på i rätt normal takt för min del och antal lästa böcker totalt blev 21 st (varav 7 är rec.ex).

Länder där böckerna utspelar sig: 
Sverige 10 st
Storbritannien 4 st
Italien 1 st
Danmark 1 st
USA 1 st
Norge 1 st
Tyskland 1 st
Norge/Syrien 1 st
USA/Mexico 1 st

Där lyckades jag pricka in två länder jag i princip aldrig annars varit i litterärt - Mexico och Syrien. Inte illa! Annars bjuder väl inte länderna på några större överraskningar och en sammanfattning av hur det har gått med den där världsomseglingen kommer imorgon eller på nyårsdagen.

Format
Ljudbok 8 st
Inbunden 8 st
Pocket 3 st
E-bok 2 st

För första gången det här året dominerar inte ljudboken fullständigt detta kvartal. Det känns skönt att läsa lite mer igen och jag skall verkligen försöka hålla kvar vid denna trend i inledningen på det nya året.

Böcker av kvinnliga författare: 12 st
Böcker av manliga författare: 9 st

Ja, ni vet min inställning till detta. Kön är inte en faktor när jag väljer böcker och jag tar bort denna statistik nästa år.

Enstaka noveller: 4 st novellixer som jag köpte på Bokmässan har blivit läst.

Och så avslutningsvis skall kvartalets bästa utses. Alltid lite knivigt men de här var nog bäst trots allt:

Bästa roman: Mitt hjärta går på av Christoffer Holst
Bästa spänning/deckare: Änkan av Fiona Barton

Så, då var årets sista kvartal sammanfattat. Nu väntar helårsrapporter!

2 kommentarer:

  1. Den där Mitt hjärta går på får jag nog ta och läsa snart. Har tänkt försöka spränga in lite feelgood varje månad. Vi får se hur det går med det :) Och den där Änkan alltså, jag får nog ta och skaffa mig den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Båda är bra! Lite feelgood varje månad kanske man skulle satsa på. Den genren kan ju ibland vara överraskande bra.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.