10 dec. 2016

stora ljudbokspriset

Stora Ljudbokspriset

Och dagarna går ... skrev för någon dag sedan ett kort inlägg om Stora ljudbokspriset och jag klickade mig snabbt in på deras hemsida. Till min förvåning, eftersom jag lyssnar så mycket på ljudböcker, hade jag inte lyssnat på en enda av de nominerade böckerna. Det visade sig sedan att jag hade tittat på fel år och sett förra årets nomineringar och 2015 hade jag tydligen lyssnat på alldeles fel böcker för där hade jag verkligen lyssnat på noll av de nominerade. När jag tog mig lite mer tid lyckades jag klicka mig in på sidan för de verkligt nominerade 2016 och jo, då hade jag ju lyssnat på några. Men, det var fortfarande något som var konstigt. Hur kunde det komma sig att inte enda deckare/spänningsroman var nominerad? Visade sig att de hade en egen flik, precis som även barn och ungdom. Det är nu jag börjar oroa mig för min egen läsförståelse ... Eller så skyller jag bara på att det varit lite mycket på jobbet ... Eller på att hemsidan var otydlig i mobilen ... Eller, vad som helst. ;)

De nominerade 2016 är alltså indelade i fyra kategorier och du kan rösta på din favorit fram till imorgon 11 dec. Jag kommer att absolut att rösta! Skall bara fundera en sista gång på vilka som faktiskt skall få min röst.

(Klicka på rubriken så ser du alla de nominerade.)

Skönlitteratur:
Jag har lyssnat på två av de nominerade i kategorin - Det är något som inte stämmer av Martina Haag och Min fantastiska väninna av Elena Ferrante. Svårt att välja mellan dem för båda är grymt bra!

Spänning
I den här kategorin har jag lyssnat på fem av de nominerade - Änkan av Fiona Barton, Midnattsflickor av Jonas Moström, Välkommen hem av Ninni Schulman, Störst av allt av Malin Persson Giolito och Eld och djupa vatten av Grebe/Träff. Min röst kommer att tillfalla Barton eller Persson Giolito.

Ungdom
Jag har inte lyssnat på någon av böckerna i denna kategori, men för något år sedan läste jag Som Zlatan fast bättre av Niclas Christoffer och tyckte att ämnet var angeläget men språket lämnar en del övrigt att önska.

Barn
Har inga barn i min närhet och inget intresse för att läsa barnböcker så här har jag noll koll på hur böckerna gör sig som ljudböcker. Några av böckerna är så gamla att jag hört talas om dem av den anledningen eller läst dem själv under uppväxten. Förvånar mig en aning att dessa är med.

Vilka kommer ni att rösta på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.