31 dec. 2016

världsomseglingen - hur gick det?

Bildresultat för world map simple
Karta från: http://freedesignfile.com/229183-simple-color-world-map-vector-02/

Jag har under 2016 varit med i bloggaktiviteten En världsomsegling på 366 dagar som Johannas deckarhörna anordnade. Jag satte medvetet inte upp några mål för hur många länder jag skulle besöka, men trodde nog att det skulle bli några fler än det faktiskt blev. Men, ingen idé att gräma sig över det. Jag har ju i alla fall läst en massa böcker från en hel rad olika länder och världsdelar och det är ju gott i sig.

Besökta länder

Norden (minus Sverige)
Finland (2 böcker)
Danmark (2 böcker)
Norge (4 böcker)
Island (1 bok)

Europa (minus Storbritannien)
Italien (4 böcker)
Spanien (2 böcker)
Frankrike (2 böcker)
Tyskland (2 böcker)
Nederländerna (1 bok)
Irland (1 bok)
Ryssland (1 bok)

Sydamerika
Falklandsöarna (1 bok) Ja, jag är medveten om att det inte är ett eget land, men typ ändå liksom ...

Asien
Japan (1 bok)

Afrika
Nigeria (1 bok)

Blandad kompott
Kenya/Frankrike/Sverige (1 bok)
Sverige/Belgien/Kongo (1 bok)
England/Italien (1 bok)
Finland/Kamerun (1 bok)
Norge/Syrien (1 bok)
Mexico/USA (1 bok)

Hitte-på
Oidentifierbart Nesserland (1 bok)

Rymden
Mars (1 bok)

(För att se de olika titlarna och länkar till mina inlägg, klicka här.)

Ja, som ni ser så blev det inget besök till Oceanien och bara ett halvt besökt till något land i Nordamerika som inte är USA (tänker på Mexico alltså). Afrika och Asien. Det är ju nästan pinsamt att jag bara läst en bok som utspelar sig i dessa världsdelar och räknar man in de länder som döljer sig i blandad kompott så är ingen av dem skriven av en författare med afrikanskt eller asiatiskt ursprung. Men, men så kan det gå när man inte har några exakta mål uppsatta. ;)

Det har varit kul att vara med i denna bloggaktivitet, men 2017 får bli helt fritt från utmaningar och aktiviteter. Det enda jag kommer att lova är att jag, precis som nu, skall läsa en blandning av rec.ex och böcker jag köpt själv och fortsätta lyssna på en hel del böcker eftersom jag älskar ljudböcker, men också försöka läsa lite mer i pappersböcker och e-böcker så de inte samlar sig på hög. Vilka länder böckerna utspelar sig eller vilka länder författarna kommer ifrån kommer jag nog inte låta styra min läsning.

Med detta önskar jag er alla ett riktigt Gott Nytt År!

Bildresultat för gott nytt år

2 kommentarer:

  1. Falklandsöarna räknade jag också :) De hör visserligen till Storbritannien, men nästan på samma sätt som till exempel Australien och Nya Zeeland så... ;)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.