6 juni 2017

brajabiblioteket

Brajabiblioteket (inbunden)

Det lilla filialbiblioteket i den slitna miljonprogramstadsdelen hotas av nedläggning. Utlåningssiffrorna pekar brant nedåt och nu har filialchefen Tore fått tre månader på sig att vända trenden. Lyckas han inte kommer biblioteket att stänga. Tore ber sina anställda att tänka ut aktiviteter som på något sätt kan få folk att strömma till bibblan. Titeln Brajabiblioteket avslöjar i sig vad lösningen blir. Tore och bibliotekarien Karl, som är bokens huvudperson, börjar odla marijuana i en bortglömd del av magasinet och genom kampanjen "rekommenderade böcker" ser det till att utlåningssiffrorna skjuter i höjden samtidigt som låntagarna får en joint för besväret. Det hela är förstås dömt att i slutändan avslöjas, men på vägen dit gör Per Berg sitt bästa för att roa läsaren.

Jag skriver sitt bästa för Per Berg lyckas väl sådär om jag skall vara ärlig. Boken är bara på 150 sidor och ändå känns den för lång och det beror mycket på att berättelsen går i stå i mittpartiet. Jag anar att boken är skriven som en slags kritik mot att bibliotekens funktion i samhället i många politikers ögon endast kan mätas i antal utlånade böcker, men på något sätt tycker jag att boken blir för ansträngd i sin rolighet och då faller också budskapet en aning.

Den här långhelgen har jag läst två kortromaner och ingen av dem har varit någon klang och jubel-fest tyvärr. Jag brukar annars gilla kortromaner, men ibland väljer man förstås fel böcker för den egna smaken. Nu kastar jag mig rask över nästa bok i högen och hoppas den är bättre.

(Rec.ex från North Chapter)

2 kommentarer:

  1. Nu är jag en aning partisk eftersom jag jobbat med författaren i flera år men jag tyckte boken var riktigt bra :) Och Äntligen! så har en av alla skrivande kollegor romandebuterat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är förstås alltid kul att känna författaren! :) Tyvärr tyckte jag inte så mycket om boken, men smaken är ju olika som tur är. :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.