15 juni 2017

en tiger för en ängel

En tiger för en ängel (pocket)

Barndomsskildringar är en genre jag alltid förhåller mig lite ambivalent till. Det är något lockande med dem, men samtidigt kan barnperspektivet ibland bli för mycket för min smak. Anne B Ragde lyckas dock hitta en bra balans på det mesta i sin bok En tiger för en ängel och på det stora hela tycker jag om att lyssna på den.

I En tiger för en ängel möter vi Lotte, ett barn på åtta år som längtar hela året efter sommarlovet som hon tillbringar på sin farmor och farfars gård i Perlevik, belägen vid en fjord längre neråt landet från Lottes hemstad Trondheim sett. Den här sommaren lyckas dock inte vardagens hålla sig helt på avstånd utan den kastar sina långa skuggor över sommarens lata dagar. Under året har föräldrarna skilt sig, pappan flyttat ihop med en ny kvinna och hennes barn och Lotte bor kvar med sin mamma som har det ekonomiskt knapert.

Det skrivs aldrig rent ut i boken, men det går genom tidsmarkörer och synen på skilsmässa att gissa sig till att det är någonstans i 60-talet vi befinner oss. Skilsmässa är inte riktigt accepterat än och att var skilsmässobarn är än mer komplicerat än idag, kanske särskilt för ett känsligt barn som Lotte. Det blir ju inte lättare av att pappan helt tycks ha glömt Lotte. Här finns faktiskt ett par scener som är rent förfärliga och jag kan som läsare riktigt känna Lottes förvirring och smärta när fadern markerar avstånd.

Jag tycker om att Ragde valt en lite mer driven berättarstruktur och att jag som läsare kastas mellan händelser från året som gått och realismen i det, till sommaren som pendlar mellan lyckan och tryggheten i att hjälpa farmor på gården och svärtan i det som tränger sig på. Kanske att det ibland, i alla fall i ljudboksversionen, blir lite väl många hopp, men heller det än rak kronologi i just den här boken. I En tiger för en ängel finns också drag av vad som närmast kan liknas vid naturromantik, men som ändå passar så väl in och som ger berättelsen ett extra skimmer.

Ja, som ni hör är detta en rätt fin ljudboksupplevelse och även om den kanske inte stannar kvar så länge i minnet så är det ändå en bok jag rekommenderar som sommarlyssning för den fina tonens skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.