11 juli 2017

hjärtats mörker

Hjärtats mörker (ljudbok)

I Jonas Moströms tredje bok med polisen Johan Axberg i huvudrollen hittar ett par pojkar en död kvinna i skogen och berättelsen är igång. Ledtrådarna i fallet är få och en röd Golf är i princip det enda polisen har att gå på inledningsvis. Fallet rullar inledningsvis på i ett långsamt tempo och faktiskt så är det lite väl långsamt för min smak. Parallellt med mordet följer vi Johans kompis Erik Jensen och hans fru Sara som kämpar med ett äktenskap som gått i stå. Sara är arbetslös och även om hon kommer på en och annan intervju tycks det vara hopplöst svårt att få ett nytt jobb. För att inte deppa ihop fullständigt bestämmer hon sig för att åka på skrivarkurs i Frankrike. Väl där har hon en affär som skall visa sig vara ett mycket stort misstag.

Hjärtats mörker är en dussindeckare vilket innebär att jag snart har glömt den, men att det funkade hyfsat för stunden. Moström är en hyfsad karaktärsskildrare och när väl de olika trådarna i boken börjar vävas ihop växer berättelsen och blir både smått obehaglig och lite spännande. Funkar som avkopplande semesterläsning, men inte mer än så alltså. Moströms serie om psykiatrikern Nathalie Svensson är klart bättre än den om Axberg och Jensen så jag lägger nog ner den serien nu och håller mig till Svensson framöver. Där är både del 1 och del 4 olästa för min del.

4 kommentarer:

  1. Jag höll ju ut och läste alla i den här serien, trots att jag efter sjätte delen lovade mig själv att göra slut med den. Det blir liksom bara värre och värre... Jag tror du gör rätt i att bryta här och jag får väl prova på hans nya serie då ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ger jag definitivt upp! Serien om Nathalie Svensson tycker jag du ska ge en chans. De två delar jag har läst har i alla fall varit bra.

      Radera
  2. Håller med dig om att serien med Nathalie Svensson är bättre. De är perfekta ljudböcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen en perfekt ljudboksserie. Många deckare gör sig faktiskt utmärkt som ljudböcker.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.