17 juli 2017

mid-year book freak out tag

Bildresultat för bookshelf wallpaper
https://www.amazon.co.uk/Muriva-Ltd-J40607-Bookshelves-Wallpaper-x/dp/B00C24AQLK


Bokföring enligt Monika väcker liv i en gammal tag från Fantastiska berättelser och jag hänger på!

1. Bästa boken du har läst så långt under 2017?
Det där är ju alltid så svårt att svara på men Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson ligger bra till.

2. Bästa uppföljaren du har läst så långt under 2017?
Hmm ... Det måste förstås vara någon deckare ... Eller vänta nu ... Jag väljer att se Elena Ferrantes Det förlorade barnet som en "uppföljare" och svara det.

3. En nyutgiven bok som du ännu inte läst men som du gärna vill läsa?
Min bäste vän fru av Peo Bengtsson (den ligger i att-läsa-högen och väntar).

4. Det mest efterlängtade boksläppet för andra halvan av 2017?
Jag har inte hunnit titta i Höstens böcker än, men hoppas förstås att det skall finnas en hel massa böcker jag vill läsa där. Det brukar ju göra det! :)

5. Största besvikelsen under 2017?
Tja, kanske Love Warrior av Glennon Doyle Melton.

6. Största överraskningen?
Att jag verkar gilla Ian McEwan! Efter två misslyckade försök att läsa Lördag tänkte jag att detta är verkligen inte en författare för mig. Men, efter att ha läst både Nötskal och Domaren i år tänker jag om!

7. Ny favoritförfattare (antingen debut eller ny för dig)?
Nej, det vet jag inte om jag har någon. Det finns så många bra böcker och bra författare som poppar upp hela tiden. Jag gillar så många!

8. Nyaste förälskelsen i en karaktär?
Jag brukar väl inte direkt bli kär i romankaraktärer men jag har förstås en gammal trogen kärlek till Ruth Galloway som fick en nytändning i En kvinna i blått.

9. Nyaste favoritkaraktären?
Lika svårt som föregående fråga. Passar på den.

10. En bok som fick dig att gråta?
Jag gråter aldrig när jag läser. Jag kan känna en massa och var engagerad i karaktärernas öden, men gråter gör jag faktiskt aldrig.

11. En bok som gjorde dig glad?
Svålhålet av Mikael Niemi gjord mig fnissglad mellan varven. Riktigt underhållande bok!

12. Den vackraste boken du köpt/fått i år?
Vet inte exakt när jag fick den men Jag bekänner av Jaume Cabré har ett väldigt snyggt bokhylleomslag. Bokens tjocklek skrämmer mig dock så jag har inte börjat läsa den än ...

13. Vilken bok känner du att du måste ha läst innan året är slut?
De rec.ex jag har kvar sedan vårens utgivning blir nog svaret här (titta i högerspalten så ser ni vilka de är).

4 kommentarer:

  1. Jag är lite tveksam till om Ian McEwan ska få en chans till av mig. Det kan kanske hända, men det är inte direkt högprioriterat. Och nu påminns jag om att jag faktiskt har en oläst Griffiths i hyllan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att du drar dig för att läsa McEwan, men ge honom en chans till. Han kan överraska! :)

      Radera
  2. Åh en massa frågor är ju alltid roligt! Måste väl passa på att göra den medans jag är tillbaka i bloggträsket igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju alltid så oemotståndligt med såna här enkäter. :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.