28 dec. 2017

blå villan

Blå villan (inbunden)

Ett ungt par kör hem på natten efter en fest och längs vägen möter de en liten pojke som är ute och går i bara pyjamasen. Paret stannar och den unga kvinnan känner igen pojken - han är son till den kända livsstilsbloggaren Becca Stenlund. Det skall visa sig att någon överfallit hans mamma hemma i villan och hon är slagen medvetslös, men hon är inte död. Polisen Anna Glad blir den som får utreda brottet där hatkommentarer på bloggen blir en viktig ledtråd. Det skall också visa sig att bakom den perfekta ytan som Becca visat upp på bloggen finns ett äktenskap på upphällningen. Beccas man Peter har tröttnat på att bo i ett hem som mer är till för att fotas än att leva i och flyttat till en lägenheten i den lilla staden.

Blå villan av Eva Frantz är första boken i en tänkt serie med polisen Anna Glad som huvudkaraktär. Glad har flyttat från Helsingfors till småstadsidyllen för kärlekens skull, men hennes sambo är rätt trist figur. Sedan han blivit arbetslös har han blivit helt passiv och sitter mest hemma och spelar tv-spel hela dagarna och är tröttsamt gnällig. Det är ju visserligen lite av en poliskliché att ha en dålig relation på hemmaplan, men jag gillar Anna Glad trots allt och följer henne gärna framöver. Eva Frantz skriver enkelt och rakt och krånglar inte till det vilket jag uppskattar i den här genren. Det är mer mysdeckare än hårdkokt krimi, men ni som följt mig ett tag vet ju att jag föredrar det. När relationer varvas med deckargåtan och man får lite samhällsperspektiv på köpet, i det här fallet internettroll och den utsatthet som vissa bloggare faktiskt lever med, så är det rätt givet att jag gillar boken och hade några trivsamma timmar i läsfåtöljen.

(Rec.ex från Schildts & Söderströms)

2 kommentarer:

  1. Den där blev jag nyfiken på när den dök upp när jag gick igenom boksläppen för någon månad sedan. Den låter som något för mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var riktigt avkopplande läsning. Ibland är det skönt att läsa en deckare där det inte är ett mord som ska lösas.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.