30 dec. 2017

kvartalsrapport


Årets sista dag är snart här och jag har drygt femtio sidor kvar i årets sista bok. Ett utmärkt tillfälle att skriva ihop årets sista kvartalsrapport alltså. Den stora årssammanfattningen får ni på nyårsdagen tänkte jag.

Vad har då hänt under oktober - december? Jag insåg att det nya jobbet jag började på i september verkligen inte skulle komma att funka för mig, så jag sökte mig vidare och började ännu ett nytt jobb i november. Nu trivs jag superbra, men årets alla förändringar har tagit ut sin rätt och orken tog slut i december. Jag har därför njutit alldeles väldigt mycket av mina lediga dagar nu under jul- och nyår och faktiskt också hittat tillbaka till böckerna och läsningen igen. Hoppas det håller i sig!

Läsningen under dessa tre gångna månader förvånar mig en del till antal, men en del av böckerna är också tunna, så det kan förklara att summa ändå landar på 20 st utlästa böcker. Det är mer än både första och andra kvartalet i år så heja mig trots allt. :)

Jag brukar ju ta mig en titt på hur det ser ut med bokgeografin och den här gången har jag hunnit med att besöka Europa, Nordamerika, Afrika och Asien - en bra blandning! Och Finland fortsätter att finns väl representerat i min läsning.

Länder där böckerna utspelar sig
Sverige (8 st varav 1 st också utspelar sig mycket i USA)
Finland (4 st)
England (2 st)
Nigeria (2 st)
Zambia (1 st)
USA (1 st)
Japan (1 st)
Indien/Italien/Kanada (1 st)

Genre
Roman: 12 st
Deckare/spänning: 5 st
Biografi: 2 st
Novellsamling: 1 st

Två biografier och en novellsamling - jag kan variera min läsning om jag vill. :)

Format
Ljudbok: 11 st
Inbunden: 7 st
Radioföljetong: 2 st

Japp, detta har varit lyssnandets månader!

Så till sist är det dags att utse kvartalets bästa läsupplevelser!

Bästa roman: Fiskarmännen av Chigozie Obioma och Själarnas ö av Johanna Holmström
Bästa deckare/spänning: Blå villan av Eva Frantz och Dalagatan 14 av M Nordin & K Berg Johansson

__________________________________________
Lästa böcker oktober - december
59 Fiskarmännen  av Chigozie Obioma
60 För oss är natten ljus av Christoffer Holst
61 Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt av Gail Honeyman
62 Jag kallade honom Slipsen av Milena Michiko Flasar
63 En droppe midnatt av Jason "Timbuktu" Diakité
64 Koka björn av Mikeal Niemi
65 Monster av Joakim Lundell
66 Skrik tyst så inte grannarna hör av Karin Alfredsson
67 Efter Emma av Anna E Wahlgren
68 Tunneln i slutet av ljuset av Martin Falkman
69 Den svavelgula himlen av Kjell Westö
70 Stanna hos mig av Ayòbámi Adébáyò
71 Bibliotek av Ali Smith
72 Nödåret av Aki Ollikainen
73 Dalagatan 14 av Magnus Nordin och Karina Berg Johansson
74 Skumtomten av Mia Ahl
75 Blå villan av Eva Frantz
76 Flätan av Laetitia Colombani
77 Ester Karlsson med K av Olséni & Hansen
78 Själarnas ö av Johanna Holmström

2 kommentarer:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.