26 maj 2018

före och efter: TBR-högen ett år senare

Förra året i slutet av april tog jag ett foto av de olästa böcker jag hade hemma då och min tanke var att jag skulle ta ett foto exakt ett år senare och se vad som hänt med böckerna i högen och om traven minskat eller ökat. Det blev nu lite mer än ett år mellan fotona men jag måste säga att min medvetna satsning på att beta av sådant jag har hemma och inte köpa nytt har lönat sig! Kolla skillnaden!

22 april 2017: 33 olästa böcker

 
26 maj 2018: 7 olästa böcker + en på mobilen

Jag är så nöjd! Till skillnad från många andra bokbloggare och bokslukare som gillar att ha många, kanske hundratals, olästa böcker hemma så blir jag lite stressad när de är för många. Den här våren har jag inte köpt en enda bok och de rec.ex jag fått har varit mer välvalda än någonsin tidigare. Men, min läsning har ju bestått av många andra böcker än de i högen förstås. Det har tillkommit rec.ex under året som inte fanns i högen på första bilden (Kåda och Eldsystrar t ex), jag har lyssnat på mängder av ljudböcker och kanske att någon bok blev köpt och läst under hösten. Men, hyllvärmarna är snart borta och det är skönt och stressbefriande! 

Tiden är inte än av Elin Boardy: Påbörjade men tyckte inte om. Bortskänkt
Brajabiblioteket av Per Berg: Läst
Hetta av Jane Harper: Läst
Ljuset bakom ögonen av Tommi Kinnunen: Läst
En framtida hemmafrus bekännelser av Elin Eldestrand: Läst
Tills något annat tar vid av Agneta Vorberg: Läst
På andra sidan gatan av Anne Liljeroth: Påbörjade men tyckte inte om. Bortskänkt
Jag bekänner av Jaume Cabré: Orkar aldrig ta mig igenom tegelstenar. Bortskänkt
Missdåd av Karin Erlandsson: Läst
Onda boken av Kaj Korkea-aho: Läst
De små tingens gud av Arundhati Roy: Fortfarande oläst
Sommarön av Eva Frantz: Läst
Jag sprang med kenyanerna av Abharanand Finn: Läst
Riken av guld av Margaret Drabble: Bortskänkt
Gränsen av Rikka Pulkkinen: Läst
Domaren av Ian McEwan: Läst
Tannie Marias recept på kärlek och mord av Sally Andrew: Påbörjade men tyckte inte om. 
Skuggorna vänder tillbaka av Olivier Truc: Fortfarande oläst.
Drömmar, dårskap och en kär liten sak: Påbörjade men tyckte inte om. Bortskänkt
Det vi inte visste var lycka av Agnès Ledig: Läst
Vinter i drömhuset av Meave Binchy: Läst
En bön för de stulna av Jennifer Clement: Läst
Artighetsreglerna av Amor Towles: Läser just nu
Norrlands svårmod av Therese Söderlind: Bortskänkt
Simma med de drunknade av Lars Mytting: Påbörjade men tyckte inte om. Bortskänkt
Blodsbunden av Augustin Erba: Fortfarande oläst 
I död och lust av Elizabeth Haynes: Påbörjade men tyckte inte om. Bortskänkt
Nässlorna blomma av Harry Martinson: Tyvärr, Harry, jag föredrar Moa. Bortskänkt
I väntan på Doggo av Mark B. Mills: Läst
Marionetternas döttrar av Marie Ernestam. Påbörjade men tyckte inte om. Bortskänkt 
Vådan av att vara Skrake av Kjell Westö: Påbörjade den, men glömde kvar boken på ett tåg.
September av Kristoffer Leandoer: Påbörjade men tyckte inte om. Bortskänkt 

Två böcker till borde ha varit med på bilden, men de låg väl och skräpade någon annanstans i lägenhet och missades. :) 

Skuggan av ett år av Hannah Richell: Forfarande oläst
Elizabeth är försvunnen av Emma Healey: Fortfarande oläst

Vad finns i er högar med olästa böcker? Har ni många oläst böcker hemma? 

16 kommentarer:

  1. jag har väl 999 olästa böcker i min bokhylla, en skatt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hellre fem böcker som jag är riktigt sugen på att läsa i den olästa högen än hundratals hyllvärmare som riskerar att aldrig bli lästa. Men, det är nog jag som är udda. :)

      Radera
    2. Vad är det för vits med att ha ett bibliotek bara med lästa böcker...?

      Radera
    3. Man kan se olika på saker. Jag spar hellre de böcker jag tycker om i hyllorna än att ha många olästa i dem. Smaken varierar över tid, så därför lockar hyllvärmare sällan till läsning har jag märkt. Men, som sagt. Vi är alla olika.

      Radera
  2. (glömma biblioteksböcker på tåg kan bli dyrt)

    SvaraRadera
  3. Men så imponerad jag blir! Jag har massor med böcker olästa hemma, men ärligt sagt, dom flesta av dem kommer troligen att förbli olästa. Å andra sidan har jag gärna en liten buffert med olästa böcker också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en liten buffert måste man ha, men jag har märkt att jag får mest ro om bufferten ligger på fem - tio böcker. Att bara ha en enda oläst bok hemma är dock alldeles för lite. :)

      Radera
  4. Wow! Grattis, otroligt bra jobbat! Jag har några fler olästa :) I år tycker jag själv att jag har varit jätteduktig med att inte köpa böcker (köpte bara på rean), men vad hjälper det när det en vecka ramlar in nio recensionsexemplar, av vilka jag har bett om/tackat ja till tre stycken. Inte för att jag vill klaga, men jag tror jag måste försöka komma på en lösning :)

    SvaraRadera
    Svar

    1. De flesta har nog fler oläst böcker hemma än vad jag har. :) Kanske du får kontakta förlagen och säga att du bara vill ha de böcker du aktivt önskar som rec.ex? Det kan bli lite överväldigande annars kan jag tänka mig.

      Radera
  5. Wow! Är riktigt imponerad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är ju de böcker som lockar minst kvar så vi får väl se vad som händer med dem. :)

      Radera
  6. Kul jämförelse! Det blir verkligen tydligen och konkret på dina före- och efterbilder. :)
    Befriande också att se att du har släppt böcker du inte har fastnat för. Jag kunde bli bättre på det där..

    Jag är som du, jag blir också stressad av att ha många olästa böcker. Därför försöker jag verkligen att beta av hyllvärmarna och att undvika att skaffa en massa nytt.. Men ändå känns det inte som att mina högar minskar?! Det är så märkligt..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog alltid varit rätt bra på att släppa böcker som jag inte gillar. Tänker att det liksom inte finns någon anledning att lägg tid på dem när läsningen skall vara ett nöje. Men, jag vet att andra tänker på andra sätt.

      Radera
  7. Wow! Jag gillar att ha många böcker i min läshög men det kan kännas överväldigande att de är så många, så visst kan jag förstå att det minskar stressen att se högen krympa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det är många rec.ex blir jag särskilt stressad. Böcker jag köpt själv kan jag stå ut med lite mer att de inte blir läst inom de närmast året.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.