18 jan. 2019

bokbloggsjerka 18 - 21 januari



Fredag och det betyder ju numera bokbloggsjerka! Veckans fråga lyder:

Vilken är den bästa barnboken/ungdomsboken som någonsin har skrivits? (Tänk på din barndom om du inte läser denna genre i dag, eller var kreativ och vinkla frågan som du vill för att kunna besvara den).

Jag tänker att frågan är närmast omöjlig att besvara. De böcker jag själv läste under min barndom på 80-talet skulle garanterat känns daterade för ett barn idag. I alla fall till största delen. Jag minns ju inte heller alla bilderböcker och högläsningsböcker som passerade under mina tidiga år. Inte heller särskilt många från bokslukaråldern. Även de jag minns är det väl tveksamt att hylla till skyarna helt ohejdat. Och vad är ens kriterierna för att utses till den bästa barn- eller ungdomsboken genom tiderna?

Men för att ändå svara något så säger jag att den bästa boken är den som fångar barnets uppmärksamhet. Boken som barnet vill höra om och om igen. Boken som kanske får barnet att vilja läsa fler böcker, kanske inspirerar barnet till att bli en läsare av egen kraft när tiden är mogen. Den boken kommer ha helt olika titel från barn till barn, men det är ändå den boken jag utser till den bästa som någonsin skrivits.

18 kommentarer:

  1. Nej, det var ingen lätt fråga att svara på, men jag valde de som jag har tyckt om :)

    SvaraRadera
  2. Håller med om att den egentligen är omöjlig att svara på, men det fick bli några av alla som jag tyckt om ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit kul att läsa om allas favoriter.

      Radera
  3. Det ÄR ju omöjligt! Som de flesta "vad är BÄST?", nästan oavsett vad det gäller, för det avgör ju situationen. Jag tolkar det som "lyft fram något du minns som extraordinärt!".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där med bäst är omöjligt. Det är på nåt sätt alltid personligt och kontextbundet.

      Radera
  4. Jag tog de jag tyckte om som barn och några jag tyckt om som läsande lärare. Smaken är ju väldigt olika över tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som lärare har du säkert koll på de lite nyare böckerna. Jag har inte läst en barnbok sedan typ 1988. :)

      Radera
  5. Ja, det är ju olika. Men så skrev jag mitt svar. Alltså den bästa för mig/mina barn. Sonen älskade en bok som handlade om att plantera rädisor. Vi var verkligen trötta på att läsa den om och om igen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plantera rädisor? Verkligen ett udda val! :) Men kul att det finns barnböcker även om sådant.

      Radera
  6. Jag har rätt bra koll eftersom jag jobbar i en tredje klass.

    SvaraRadera
  7. Omöjlig fråga att besvara och svårt att veta vad som kommer vara aktuellt i framtiden. Alla barn gillar ju så olika saker också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis! Jag älskade Lillasyster Kanin eller den feta näktergalen när jag var liten, medan min lillebror föredrog Nicke Nyfiken. Om någon av böckerna står sig idag har jag ingen aning om. :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.