7 jan. 2019

minns mig som en ängel

Minns mig som en ängel (ljudbok)

Årets första bok blev föga förvånande en ljudbok! Det blev dessutom en svensk deckare, och det är ju inte heller något som förvånar så där väldans mycket. :)

Kristina Appelqvist är en sån där författare som jag tänkt att jag skall läsa, men så har det liksom aldrig riktigt blivit av. Förrän nu. Minns mig som en ängel tar sin början med att Helena Wallner, bokens huvudperson, befinner sig på Bjertorps slott för att tillsammans med andra i den stiftelsestyrelse hon sitter med i bestämma vem som skall tilldelas deras prestigefyllda litteraturpris som bara delas ut vart tredje år. Plötslig, men ändå enskilt, bestämmer sig stiftelsens ordförande för att avslöja en välbevarade hemlighet för Helena - vem som skall få årets nobelpris i litteratur.

Ja, som ni förstår känns det här boken mer aktuell nu än när den kom för några år sedan. Här finns en mordhistoria som har länkar till Svenska Akademien, Karen Blixen och en smått bortglömd opera. Givetvis kommer vår huvudperson att bli indragen i det hela och mot slutet blir det rätt spännande.

För att vara en deckare känns Minns mig som en ängel ovanligt långsam utan att egentligen vara det. Jag har lite svårt att sätta fingret på vad det beror på. Kanske är det för att Helena Wallner inte är polis eller journalist eller åklagare eller något liknande. Hon är litteraturforskare, och i smyg är hon talskrivare åt ett par herrar i sin närhet. Hennes kollegor är professorer och andra anställda på universitetet och hon rör sig mest i den akademiska världen. Det fiktiva Västgöta universitet är henne hemvist och jag, som ju var Skövdebo ett par år, gillar att Högskolan i Skövde uppdaterats till universitet. Det här med Skövde är faktiskt ett klart plus med boken för min del. Det är kul att känna igen sig bland gatunamn, restauranger och andra landmärken.

Jag tänker inte avslöja mer om denna bok, men kan väl säga att jag absolut kommer att läsa fler böcker i serien om Helena Wallner.

2 kommentarer:

  1. Läs gärna min bok Familjen, som kom ut 10 januari på Lind&Co. Det är den första delen i en serie om kriminalaren Erik Ljung i värmländska Sunne. Ljudboken kommer ut 21 januari med Reine Brynolfsson som uppläsare. Hoppas du vill läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har varit en del i Sunne så det låter intressant. Den hamnar nog i ljudbokshyllan!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.