23 mars 2019

sorgen bär fjäderdräkt

Sorgen bär fjäderdräkt (pocket)

Jag fattar ingenting emellanåt, men jag älskar ändå Max Porters Sorgen bär fjäderdräkt! Den är på många sätt inte likt något jag läst tidigare och det är en del av tjusningen. Det här är en bok som mer ska upplevas än recenseras, men något mer än hurrarop ska jag kanske skriva.

I södra London genomgår en man och hans två söner en svår sorg efter att mamman i familjen gått bort. När allt är som mörkast ringer Kråkan på dörren. Kråkan ska hjälpa dem genom sorgen och blir både terapeut och mer praktisk hjälpreda och en naturlig del av familjens vardag. Ibland är han en osedvanligt klok kråka, ibland hoppar han mest runt och är just en kråka. Det är både roligt (främst tack vara kråkan - älskar den karaktären!) och sorgligt samtidigt i denna bok. Trots bokens lilla omfång får vi ändå följa familjen genom sorgeprocessen, genom mörkret mot ljuset och det är fint på många sätt.

Jag rekommenderar verkligen den här boken till alla som vill ha något som sticker ut och säkert kan läsas om och om igen och ge en något varje gång.

4 kommentarer:

  1. Jag tyckte mycket om den, den sätter ord på det orationella som sorgen är samtidigt som den är det helt vardagliga. Fin läsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte upplevt någon sorg som denna (så förskonad!), men tänker ändå att den på något sätt fångar sorgens alla skeenden. Fin läsning är det hur som helst!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.