3 sep. 2012

tematrio - titelmän



Förra veckan var det damer, kvinnor, flickor så det är väl inte mer än rättvist att denna veckas tematrio har temat män?

Berätta om tre romaner/noveller/texter med mansnamn i titeln.

1. Erik Dahlbergsgatan 30 av Annika Ruth Persson. Om Jenny som återvänder till Göteborg för att gå på en filmpremiär och hittar du gamla videokassetter från 1994, året då hon bodde i kollektiv, gjorde en dokumentärfilm om våld mot lesbiska, mötte kärleken och erotiken.

2. Gregorius av Bengt Ohlsson. Vi får här åter möta pastor Gregorius från Hjalmar Söderbergs Doktor Glas. Den osympatiske pastorn blir i Ohlssons tappning en mer komplicerad figur, smått tragisk, och jag minns att jag faktiskt drabbades av medlidande när jag läste boken. Ohlssons absolut bästa bok.

3. Yacoubians hus av Alaa Al-Aswany. I ett hus mitt i Kairo bor ett antal människor, alla mycket olika och med olika yrken och livsöden. Det blir en inblick i dagens Egypten med såväl helt vardagliga sysslor som växande extremism och missnöje.(Boken kom på svenska 2009 och är alltså skriven före den arabiska våren.)

10 kommentarer:

  1. Gregorius tänkte jag inte på att det är ett mansnamn. Jag gillade boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kom ihåg det bara för att en av personerna i den Nesserbok jag precis lyssnat klart på hette just Gregorius. Inte det vanligaste mansnamnet precis. :)

      Radera
  2. Både Gregorius och Yacoubians hus är riktigt bra. Jag hade visst missat att lägga till din nya adress hos mig och märker att jag har massor av inlägg att ta igen hos dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland hinner man ju inte riktigt med att följa alla bloggar så mycket som man skulle vilja. Jobbet har ju en tendens att ta tid från läsning och blogg. :)

      Radera
  3. Har inte läst någon av dessa, men kul med nya boktips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan varmt rekommendera Ohlssons bok, särskilt om du läst Doktor Glas innan.

      Radera
  4. "Gregorius" har jag också med i min trio, men jag har inte läst den än. Däremot älskade jag Ohlssons "Rekviem för John Cummings", och då framförallt tack vare Ohlssons berättarteknik och språk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just Rekviem har jag inte läst för när den kom kände jag mig rätt färdig med Ohlsson. Kanske ger boken en chans i framtiden.

      Radera
  5. Jag har inte läst någon av dessa. Skulle kanske läsa Gregorius, men då måste jag läsa Doktor Glas först.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rekommenderar verkligen att läsa Doktor Glas först. Av flera anledningar, inte minst för att den är så himla bra! :)

      Radera