17 nov. 2017

den svavelgula himlen

Den svavelgula himlen (inbunden)

Kjell Westö har en viss lockelse. Egentligen är jag en alldeles för rastlös läsare för hans långsamma berättarstil, men hans sätt att skriva går hem hos mig när det är i ljudboksformat. Jag lyssnade på Hägring 38 får några år sedan och nu har jag lyssnat på Den svavelgula himlen. I pappersboksformat hade jag lagt undan den, inte orkat. Nu är jag glad att jag lyssnat för det är verkligen en resa genom liv och samhälle som Westö tar oss med på.

Berättelsen tar sitt avstamp i 1960-talet då en pojke från ett lägre medelklasshem en sommar blir vän med Alex, son i den betydligt mer välbeställda familjen Rabell. Klassperspektivet är tydligt i såväl skillnaden på bostad som föräldrarnas arbeten och skall förbli tydligt boken igenom. De två pojkarna förblir vänner under hela uppväxten men det är en ojämlik vänskap på flera plan och bakom den välputsade fasaden i Alex familj finns hemligheter alla gör allt för att de inte skall komma ut. Alex har en syster, Stella, som pojken, eller kanske snarare ynglingen vid det laget, blir kär i och inleder en relation med. Han och Stella skall komma att kretsa runt varandra hela livet, men det är ingen enkel saga.

Westös bok lyckas med konststycket att verkligen vara ett helt liv. Här finns framgångar och bakslag, klasskillnader, vänskap, ovänskap och vänskap som emellanåt faller i glömska. Här finns kärlek, passion, giftermål, skilsmässor, barn och barnbarn. Liv som såväl frivilligt som ofrivilligt flätas samman. Och hela tiden och överallt finns samhället och dess utveckling. Inte bara som en fond utan som en lika stor förutsättning för boken som personerna i den.

Jag pendlar mellan att vara allt från mycket förtjust till lite trött under läsningen vilket faktiskt påminner en del om hur huvudkaraktärerna också känner eller beter sig. Jag är mer förtjust i delarna fram till vår egen samtid. Där blir samhällsvinklingen kanske lite väl mörk i mitt tycke, men de första tre fjärdedelarna av boken har min uppmärksamhet fångad och det kan definitivt bli mer Westö framöver för min del. Men, det får ju bli i ljudboksformat då.

2 kommentarer:

  1. Tyckte mycket mycket om den.Fram till 2000-talet.Då tappade jag lite intresse.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.