7 nov. 2017

tunneln i slutet av ljuset

Tunneln i slutet av ljuset (ljudbok)

En man mår psykiskt dåligt och ångesten är en ständig följeslagare sedan många år. Så en dag uppenbarar sig en utväg - en annons på nätet där någon som vill döda söker någon som vill dö. Detta fångar genast mannens intresse och han besvarar annonsen. Det han får veta är att han någon gång under de kommande tolv månaderna kommer att dödas, men hur förblir hemligt. Under tiden får han en miljon kronor i månaden att göra vad han vill för. Han skriver genast på kontraktet, men vad händer om han skulle ångra sig? Det tar han aldrig reda på innan signaturen sitter där - detta är ju vad han vill.

En annorlunda bokidé som väckte min nyfikenheten, men Martin Falkmans Tunneln i slutet av ljuset var rent obehaglig läsning. Mannen kastar sig ut i ett liv fyllt av fester, sprit, kvinnor och tappar all kontroll. Han reser och lever rövare. Det är något djupt sjukligt över hela hans beteende. Hans psykiska sjukdom försvinner inte heller och allt blir bara en spiral av händelser som får även mig som läsare att må dåligt. Jag blir arg, irriterad, beklämd och boken påverkar faktiskt mitt humör negativt.

Nej, det här var en konstig läsupplevelse och jag ångrar nästan att jag lyssnade klart på boken. Nu måste jag nog kompensera detta med något lättsamt och glättigt, för den här boken vill jag snabbt skaka av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.