22 nov. 2017

en liten litterär enkät

Bildresultat för books

Ni vet hur det är - ibland orkar och hinner man inte läsa. Tyvärr. Men, för att bloggen inte helt skall somna in kommer här en enkät som från början dök upp hos Just nu - Just här i samband med en bokutlottning. Här blir det dock ingen utlottning, utan bara svar på frågorna.

1. Vilken typ av bok läser du oftast?
a) Deckare
b) Facklitteratur
c) Romance
d) Skönlitterär roman
e) Biografi
f) Fantasy
g) Science fiction
h) Ungdomsbok
i) Annat

2. Bästa omfång på en bok
a) 247 sidor
b) 447 sidor (egentligen för långt, gillar bäst 300 - 350 sidor)
c) 647 sidor


3. Vilket bokformat föredrar du?
a) Inbunden
b) Storpocket
c) Pocket
d) E-bok
e) Ljudbok
f) Kartonnage
g) Skinnband
h) Danskt band 

4. Litterärt no-no
a) Vika hundöron
b) Låna ut mina böcker
c) Läsa under middagen
d) Vara oförsiktig om omslaget
e) Talspråk i böcker för små barn
f) Talspråk i böcker för vuxna (det blir så jobbigt att läsa tycker jag)
g) Skriva i böcker

5. Ge exempel på böcker med snygga bokomslag!

Nära fåglar (inbunden)  Stanna hos mig (inbunden)  Mitt hjärtas oro (inbunden)


6. Årstid då jag läser allra mest
a) vår
b) sommar (läser hyfsat jämt över året, men några extra bok blir det under semestern)
c) höst
d) vinter

7. Drömyrke i bokbranschen
a) Författare
b) Förläggare
c) Formgivare
d) Förlagschef
e) Försäljare i bokhandel (fast egentligen vill jag nog inte jobba i bokbranschen faktiskt)

8. Du letar efter en riktigt bra bok, vilket förlag kan du lita på har just den boken?
Oj, det här är ju nästan omöjligt att svara på men Norstedts, Nilsson förlag och Sekwa brukar alltid ha böcker som lockar mig i sin utgivning.

9. Är det någon typ av språk du har svårt för i böcker?
a) Ålderdomligt språk
b) Övertydligt språk
c) Erotiskt språk
d) Sentimentalt språk
e) Slangspråk/jargong
(Jag gillar verkligen inte någon av de ovan nämnda och vill nog också lägga till poetiskt språk till listan)

10. Vad får dig att följa en annan bloggare?
a) Informativa inlägg
b) Personliga inlägg
c) Fina inlägg
d) Fokus på litteratur (personliga inlägg med fokus på litteratur och med inslag av annan kultur är nog det rätta svaret för min del)
e) Blandad mix om kultur i alla former
f) En salig blandning (a-e)

11. Hur ofta ger du bort böcker i julklapp?
a) Nästan alltid, det är roligt att hitta den perfekta boken för en viss person
b) Nu tänker jag faktiskt ge upp, alla är konstigt nog inte lika stora bokälskare som jag själv
c) Bara till personer jag vet uppskattar böcker
d) Gärna till personer som jag tycker borde läsa mer

12. Vad är viktigt när du väljer en bok till dig själv?
a) Handlingen
b) Språket
c) Att hålla sig uppdaterad om snackisarna
d) Stämningen
e) Att det är en bok av en ny, intressant författare
f) Att det är en bok av en favoritförfattare
g) Att det är ett snyggt omslag

(Jag läser mest nyutgivet, men bara sådant som intresserar mig. Jag läser långt ifrån alla snackisar - det är inte viktigt för mig att alltid ha läst dessa)

13. Jag ser fram emot nästa bok av…
Anne Tyler, Linn Ullmann, Elly Grifftihs, Sara Paborn, Tommi Kinnunen, Mikael Niemi och en hel massa andra författare som jag just nu inte kommer på. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.