27 maj 2016

bokbloggsjerka 27 - 30 maj

jerka11

Fredag igen och innan jag drar iväg för att hänga med mina vänner över helgen, slänger jag ihop ett svar på veckan jerka:

Temat för veckans fråga är med andra ord musik i kombination med böcker. Har en av dina favoritartister utkommit med en bok som du tycker att vi ska läsa? (För mitt vidkommande är jag ruskigt nyfiken på boken om Paul Stanley från Kiss). Kan du ge exempel på en bok som har en stark koppling till din favoritgenre? Envisas en av dina favoritförfattare med att ”spela” musik i böckerna som du absolut inte gillar? Eller….?

Jag är ju inte så där väldans intresserad av musik och strölyssnar mest på diverse färdiga spellistor på Spotify där jag sällan kollar vilka artisterna är. Det närmast en favoritartist jag kommer är Peter LeMarc som jag lyssnat på till och från under livet. Periodvis i mängder, särskilt när jag var runt 20-25 år, på senare år lite mindre.

LeMarc utkom 2009 med boken 100 sånger & sanningen bakom dem, som skall vara någon slags självbiografi där låtarna utgör basen. Enligt wikipedia finns det till låttexterna "detaljerad text kring dess uppkomst och betydelse, boken är också berikad med LeMarcs egna liv utanför sångtexterna samt en rad bilder från hans liv, från tidiga barnsben till idag." Jag har inte läst boken och känner heller inget behov av att göra det. Jag har min favoritlåtar som jag gärna lyssnar på om och om igen, men jag behöver inte läsa om bakgrunden till dem och känner inte heller att jag behöver veta så mycket om LeMarcs liv. Jag har en bit kvar till idoldyrkan som ni förstår. :)

100 sånger & sanningen bakom dem (inbunden)

16 kommentarer:

  1. Det är inte många artister jag känner att jag behöver veta allt om, men det finns några som hängt med i många år som nästan känns som vänner :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig haft tillräckligt mycket musikintresse för att komma dit. :)

      Radera
  2. jo, så många artister som man inte känner till namnet.

    SvaraRadera
  3. Han har några låtar som jag också lyssnar på då och då :)

    SvaraRadera
  4. Jag läser en del om artister men oftast är det då pga deras personligheter och inte pga deras musik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där låter lite som när jag läste Zlatan-boken inte för fotbollen utan för personen.

      Radera
  5. Mitt musikintresse är det lite si och så med ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju inte vara såld på allt. :)

      Radera
  6. har inte mycket kännedom om Peter le Marcs musik än mindre om hans bok

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken var okänd för mig också fram till denna jerka. :)

      Radera
  7. Peter LeMarcs låtar lyssnar jag fortfarande på väldigt ofta, men har inte känt något sug efter att läsa om honom. Hans texter räcker liksom :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller så med dig om att texterna i sig räcker och det finns en hel del bra texter i hans låtskatt. :)

      Radera
  8. Jag kan till och med känna att det kan förstöra musiken om jag känner till för mycket om artisten, så jag har inget behov av att läsa om dem.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.