6 maj 2016

bokbloggsjerka 6 - 9 maj

Jag njuter till fullo av den soliga ledigheten så här vid Kristi Himmelsfärd och ännu bättre skall den bli för idag vankas en välförtjänt och välbehövlig helkroppsmassage. Men, först, och för en gångs skull svarar jag redan på fredagen - bokbloggsjerkan

Kan du berätta om en bok som har ett riktigt fint/fult omslag? Eller varför inte en av varje? 

Jag tillhör dem som tycker att omslag är mycket viktiga och jag tror inte för en sekund på att man inte skulle påverkas av omslagen. Med det sagt så är det många böcker som får omslag som är helt ok, men som inte sticker ut på något sätt. Lite småtrista helt enkelt. Men, så finns det de där omslagen som är riktigt ful och riktigt fina och vad man uppfattar som fint och fult är förstås beroende av tidsålder och trender och dessutom personligt. 

Brobyggarna (pocket)

Ett omslag som är outsägligt fult är det som pryder Jan Guillous Brobyggarna. Det påminner om framsidor på lokala hembygdsblad som någon pensionerad gubbe sitter och pysslar ihop på sin gamla dator. Inget ont i det, men en bok utgiven på ett stort förlag av en minst sagt väletablerad författare kan väl få en bättre framsida? (Jag har inte läst boken och kommer inte heller att göra det).

Riktigt fina omslag finns det tack och lov också och jag kan fall för allt från färgglatt till grafiskt, men sällan för de riktigt pastelliga eftersom det ofta finns på böcker som är lite för glättiga för min smak. Bonniers klassiker tillhör de böcker som i princip alltid får fina omslag och omgången med arbetarlitteratur var inget undantag. Älskar dem! Nässlorna blomma ligger här hemma i boktraven och väntar på att bli läst. 

Nu skall det bli kul att kolla in vad ni andra tycker är fina och fula omslag på böcker! 

36 kommentarer:

  1. Bonnies klassiker fick verkligen fina omslag!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med om Guillous, skittrist men tyvärr tycker jag inte om Bonniers klassiker heller men smaken är delad.

    SvaraRadera
  3. Kul med olika smak. Guillous är inte det snyggaste men inte så det störde när jag läste. Klassikerna är faktiskt inte i min smak, lite för mycket stilleben.

    SvaraRadera
  4. alla har man som tur är olik smak :)

    SvaraRadera
  5. Jag gillar ditt val för fina omslag :) Men jag tycker inte Guillous bok är så förskräcklig, men inte helt min smak heller :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med nån mer som gillar klassikeromslagen. :)

      Radera
  6. Klassikerna är inte riktigt min smak och stil, men jag gillar att det syns att de hör ihop.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alltid en bonus när det syns att serier av olika slag hör ihop.

      Radera
  7. Jag tycker också att Brobyggarna har ett mycket fult omslag. Men jag har även lite svårt för omslagen som många klassiker får. Det är ingen konst jag gillar. Enda fördelen är när serier från enhetliga omslag och då menar jag serier av samma författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smaken är olika, men vi kan i alla fall enas om Guillous bok. :)

      Radera
  8. Brobyggarna var riktigt fult!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår verkligen inte hur man kunde ge boken ett så gräsligt omslag.

      Radera
  9. Tycker nog egentligen inte om någon av de här omslagen. Jag har ofta funderat över vad det är som lockar mig i ett omslag, men kan inte för mitt liv klura ut vad som krävs för att jag ska titta närmare på en bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också försökt hitta en röd tråd i vad det är jag gillar i olika omslag, men hittar ingen. Någon utomstående skulle säkert kunna hitta ett mönster. :)

      Radera
  10. Ja man har verkligen inte valt snygga omslag till Guillous serie. Men dina andra omslag är verkligen superfina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, även de andra böckerna i Guillous serie har trista omslag, men det här är värst. :)

      Radera
  11. Bonniers klassikerserie är riktigt snygg :)

    SvaraRadera
  12. Håller med om Brobyggarna, hade aldrig köpt den om jag inte hört så mycket gott om den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra omdömen kan få även mig att läsa en bok med fult omslag. :)

      Radera
  13. Håller med dig om "Brobyggarna", det är inte i min smak heller.

    SvaraRadera
  14. Håller med dig till hundra procent vad det gäller Brobyggarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tycks vara många som inte gillar det omslaget.

      Radera
  15. Gillar omslaget (det snyggaste i serien!) för Brobyggarna, men inte innehållet. De grafiska omslagen tilltalar mig dock inte det minsta. Ibland (eller ganska ofta) tycker man inte som majoriteten, men är glad ändå. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju tur för både förlagen och författarna är omslagssmaken är så olika. :)

      Radera
  16. Håller helt med! Så fullt! :-O
    Men klassiker utgåvorna är underbart fina! :)

    SvaraRadera
  17. Håller med om båda dina val. Skulle gärna ha klassiker utgåvorna i hyllan. Tycker att de är fulsnygga och det gillar jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men fulsnygga var väl ett bra uttryck! Precis så är det ju. :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.