31 maj 2016

där ingen vind blåser

Där ingen vind blåser (ljudbok)

Sandra säljer kakor till klassresan men försvinner spårlöst. I småstaden Härnösand skakas livet om för de som på olika sätt berörs av Sandras försvinnande. Fasaden säger en sak om personernas liv och bakom den pågår något annat. Det är människor som på olika sätt kämpar med demoner från förr och utsatthet i nutid. Där ingen vind blåser av Annika Sjögren är en kriminalroman med ett brott, men fokus ligger på det psykologiska och individer än på poliser och brottsutredningar.

Sjögren har skrivit fyra psykologiska kriminalromaner och jag har läst dem i helt fel ordning. Detta är den första, men den sista jag läser. Eftersom detta inte är en serie på det sätt som t ex Jungstedts serie om Knutas, spelar det ingen roll i vilken ordning böckerna läses. Den röda tråden är inte en viss poliskommissarie (även om det nu råkar vara samma i alla böckerna) utan snarare individer som lever lite utanför samhället även om de på många sätt tycks vara en väletablerad del av det. Jag har verkligen tyckt om Sjögrens böcker och funnit människorna som befolkar dem intressanta på många olika sätt. Därför tycker jag att det är synd att jag inte har några fler kvar att lyssna på, men jag kan kanske hoppas på att det kommer någon mer bok framöver.

4 kommentarer:

  1. Annika Sjögren har jag på min nyfiken-på-lista och jag undrar om hon inte precis tog klivet över till önskelistan. Såg att e-böckerna är väldigt billiga :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böckerna är lite egna, eller rättare sagt personerna i dem är lite egna, och det är det jag gillar. Tycker absolut du ska ge henne en chans!

      Radera
  2. Din beskrivning får mig att tänka på Håkan Nessers serie om Barbarotti. Oavsett så verkar serien intressant så den här hamnade i min bokhylla på Storytel nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nesser är vassare, men den här serie är bra ändå. Tycker de andra böckerna i serien har en bättre uppläsare, men det är förstås en smaksak.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.