4 mars 2017

bokbloggsjerkan 3 - 6 mars



Den här veckan är det okänd mark för mig i bokbloggsjerkan:

Jag har läst att Peter May har en app om Isle of Lewis som visst ska vara något utöver det vanliga. Tyvärr kan jag inte själv ta reda på om det stämmer eftersom jag inte har en iPhone (ska visst komma för Androider också så småningom).

Vad tycker du om det här relativt nya sättet för författare att ytterligare befästa sig själv och sina böcker hos läsare/konsumenter?

Får väl börja med att säga att jag aldrig läst något av Peter May och än mindre kollat in appen även om jag nu har en iPhone. Principiellt har jag väl inget emot företeelser som dessa, men jag kan tycka att författarna hamna alldeles för mycket i fokus. Det är författare i media som prata om sig själva, författarsamtal på diverse scener där de pratar om sig själv eller sitt skrivande, det är festivaler med fokus på författarna. Och nu även appar och diverse annat där det är författaren i centrum, eller där man i alla fall drar nytt av ett känt författarnamn.

För mig är det boken som är i centrum. Texten, verket, berättelsen. Författaren är helt sekundär för mig. Men, jag inser att jag nog är något av en stofil i sammanhanget. Eller kanske inte? Det verkar som att det finns fler där ute som längtar efter att sätta verket i fokus, t ex Håkan Lindgren på SvD.

9 kommentarer:

  1. Själv tolkade jag det som att det handlade om böckerna, men är det såhär håller jag fullständigt med dig. Låter som Camilla Läckbergs ständiga behov av att synas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske tolkade det hela alldeles galet. Tänkte mig en slags "turist-app" för Isle of Lewis med Mays namn på den.

      Radera
  2. Svar
    1. Appen är säkert bra för den som vill ha något mer än boken.

      Radera
  3. Som författare ser jag frågan ur en lite annorlunda vinkel. Det kommer ut sådana mängder med böcker och för att bli läst måste man synas. Marknadsföring har blivit vardag för författare och förlagen kräver att man ställer upp.
    Men jag hade föredragit att det var själva boken som var det primära.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att ni författare måste ägna er åt marknadsföring av alla möjliga slag eftersom det nu ser ut som det gör, men ibland känns det som att det är lite skitsamma vad författaren skrivit, bara hen gör sig bra på scen/i social media/som marknadsföringsobjekt. Jag tycker det är synd.

      Radera
  4. Om en app ska tilltala mig ska den ha någonting med boken att göra, typ saker för att luska ännu mer i olika mordhistorier. Inte en app om författaren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är verkligen urtrist i den här frågan, men appar eller annat intresserar mig inte.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.