30 juni 2017

bokbloggsjerka 30 juni - 3 juli

Bildresultat för number one

Fredag = jerka!

Vem tycker du är Sveriges bästa författare (just nu, eller genom tiderna)?

Vilken hopplöst svår fråga denna vecka. Jag är ju fullt medveten om att jag inte läser böcker med den allra högsta litterära värdet så då går ju den typen av författarskap bort för mig, trots att de säkert rent litterärt är bäst. Vad nu bäst är. Det är ju en definitionsfråga. Men, om jag nu ändå skall försöka ge någon slags svar så får det bli utifrån författare vars böcker jag alltid/oftast ser fram emot att läsa när de kommer ut med något nytt. Till dem hör till exempel Håkan Nesser, Marie Hermanson och Cilla Naumann. Ingen av dem kan förstås anses vara Sveriges bästa författare, men det är i alla fall författare som går hem hos mig. 

22 kommentarer:

  1. Nesser har roat mig också (fast han är ojämn), även Hermanson. Naumann tror jag inte jag har läst något av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är Nesser ojämn men jag tycker nog det gäller för de flesta författare med en diger utgivning. Naumann kan jag varmt rekommendera!

      Radera
  2. Sant, Nesser är bra. Lyssnar just nu på hans Det grovmaskiga nätet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har en egen stil, ett eget sätt att uttrycka sig som jag och många andra tycks vara förtjust i.

      Radera
  3. Har inte läst något av Nesser!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns så många författare att man omöjligt kan hinna eller vilja läsa allas böcker. :)

      Radera
  4. klart, bäst är den som man gillar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, och därför är frågan så svår att besvara

      Radera
  5. Det var länge sedan jag läste något av Nesser !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dags för en Nesser i sommar då kanske? :)

      Radera
  6. har inte läst så mycket av Nesser och Marie Hermanson. Cilla Naumann har jag läst en del av

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan varmt rekommendera både Nesser och Hermanson som du säkert förstår. :)

      Radera
  7. Marie Hermanson och Håkan Nesser kom med hos mig också, plus några till - var stört omöjligt att bara välja en av mina favoriter ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen en hopplöst svår fråga denna vecka!

      Radera
  8. Naumann känner jag inte till. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon har skrivit många läsvärda böcker!

      Radera
  9. Nesser har jag läst åtskilligt av, gillat det mesta. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läst det mesta men inte Van Veeteren - den serien har aldrig lockat mig.

      Radera
  10. Jag är osäker på om jag läst något av Nesser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han lockar kanske inte? Men jag tipsar ändå om att läsa t ex Levande och döda i Winsford i sommar. Det är Nesser i högform!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.