25 juni 2017

midsommarläsningen

Midsommarens långhelg är till ända och jag har faktiskt fått oväntat mycket läst. En påbörjad bok blev utläst och idag har jag suttit i läsfåtöljen och slukat en hel bok - det var länge sedan sist!

Jag sprang med kenyanerna : hemligheten bakom världens snabbaste löpare (storpocket)

Min relation till löpning är följande: Jag springer inte. Inte ens till bussen. Jag tar nästa buss hellre än springer. Men, det hindrar mig inte från att med litteraturens hjälp ta del av en hängiven löpares upplevelser. Boken Jag sprang med kenyanerna. Hemligheten bakom världens snabbaste löpare är Adharanand Finns dokument över tiden då han tillsammans med sin familj lämnar England och livet som en småmullig medelålders motionslöpare för att under ett antal månader bosätta sig i Kenya med ett enda syfte: ta reda på hemligheten bakom de kenyanska löparundret och till på köpet lära sig att springa som en kenyan. En herrans massa löpträning blir det, en hel del funderande på barfotalöpningens vara eller inte vara, men också en inblick i samhället och mentaliteten och det är det som gör boken läsvärd för min del - oväntat läsvärd faktiskt. Att allt mitt tittande på friidrott genom gjort att en hel del namn på långdistanslöpare klingar bekant är en annan rolig upptäckt.

Tills något annat tar vid (inbunden)

Kristin och Marie är systrar, men har helt tappat kontakten med varandra. Kristin valde att lämna sin arbetarklassbakgrund genom att utbilda sig till jurist och gifta in sig i de fina salongerna. Marie bor kvar i Landvetter och eftersom hon tröttnat på sitt jobb som barnskötare har hon gått lite ekonomikurser och börjat söka nytt jobb. Kristin är inte heller nöjd med sitt advokatjobb och har sedan ett halvår tillbaka tjänstledigt för att testa livet som keramiker. I vartannat kapitel får vi följa Maries respektive Kristins liv under en period då förändring står högst upp på bådas önskelista, men det är också en period av äktenskap i kris och behov av stöd och tröst. De kämpar båda med sitt (och inte minst med föräldrar och svärföräldrar) och plötsligt och oväntat korsas deras vägar. Tills något annat tar vid av Agneta Vorberg är lättläst och snabbläst och i ärlighetens namn många gånger närmast stereotypt, men just i dag tyckte jag den var en alldeles utmärkt verklighetsflykt så jag läste den från pärm till pärm medan jag klunkade i mig ett par riktiga baljor java.

6 kommentarer:

  1. Roligt när man blir överraskat engagerad i ett ämne man egentligen inte bryr sig så mycket om! (Tänker på boken om långdistanslöpning förstås.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det! Kan faktiskt sträcka mig så långt som att säga att jag rekommenderar boken. :)

      Radera
  2. Tack för inspirationen, den där boken om långdistanslöpning måste jag köpa till min man som varit medeldistanslöpare. Sedan kan ju jag läsa den efteråt, kanske mest av samma anledningar som du, för att få en inblick i det runtomkring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att kunna inspirera! Hoppas att både du och han kommer att gilla boken!

      Radera
  3. Härligt att du fick mycket lästid :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är skönt när läsningen får ta tiden i anspråk.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.