21 juni 2017

vinter i drömhuset

Vinter i drömhuset (pocket)

Vissa böcker är verkligen feelgood i ordets rätta bemärkelse och det gäller i allra högsta grad för Vinter i drömhuset av Meave Binchy. Det är så mycket värme i livsödena vi möter i den här boken att det nästan blir som en må-bra-överdos ibland, men helt ärligt kan det vara skönt med den typen av läsning emellanåt under tågpendlingen.

Bokens huvudperson är Chicky Starr som i sin ungdom träffar en amerikan, gifter sig med honom och flyttar till USA. Det skall dock inte bli någon livslång kärlekssaga även om många hemma på Irland tror att den höll betydligt längre än vad den i verkligheten gjorde. När Chicky väl återvänder till Irland är det för att ta över systrarna Sheedys hus Stone House i hennes födelsestad Stoneybridge. För pengar hon sparat ihop i USA skall hon rusta upp huset och starta en liten hotellrörelse för människor som vill undkomma storstaden och andas friskluft vid irländska Atlantkusten. Personalen hon anställer på hotellet har alla kopplingar till Stoneybridge och är i behov av nystart. När gästerna anländer till den första veckan hotellet är öppet är det en brokig skara, alla med sin historia och anledning till att ha sökt sig till det avlägsna Stone House.

Boken är upplagd så att vi får ta del av allas liv i egna kapitel och var och en av dem är intressant i sig vilket gör att boken hela tiden känns ny och intressant, och man behöver aldrig oroa sig för att något inte skall lösa sig till det bästa för det gör det förstås. Kanske låter det förutsägbart, men det tycker jag egentligen inte att det är för de olika personernas liv skiljer sig verkligen åt och jag tycker om att läsa om dem alla, men allra mest tycker jag om att läsa om Chicky själv. En liten varning vill jag dock utfärda när det gäller Vinter i drömhuset: Stone House är extremt lockande! Man vill leta upp det fiktiva huset och checka in omedelbart och jag som inte har något till övers för vandringar och promenader vill snöra på mig kängorna och ge mig ut i det irländska landskapet och bara ta in allt i ett enda andetag. Ett gott betyg i sig till en bok!

2 kommentarer:

  1. Det var denna som låg i goodiebagen från bokmässan, eller hur? Jag är egentligen väldigt nyfiken på Binchy :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en goodiebagbok! Jag hade inga som helst förväntningar på den så det var kul att den var så mysig och bra. Tror det här var min första Binchy.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.