20 jan. 2018

sherlock holmes x2

De rödhårigas förening  Det spräckliga bandet

För ett par inlägg sedan skrev jag att jag behöver en paus från deckare, men ingen regel utan undantag! Sherlock Holmes är ju alltid en utmärkt anledning att ge sig i kast med genren igen, liksom.

På Storytel finns två Sherlock Holmes-historier inlästa av Peter Melin och de har verkligen varit en perfekt verklighetsflykt under denna vecka. De rödhårigas förening och Det spräckliga bandet heter de två berättelserna som förgyllt mina kvällar, och jag uppskattar verkligen Sir Arthur Conan Doyles sätt att skriva. Det är både roligt, klurigt och alldeles lagom spännande och faktiskt är det minst lika underhållande att läsa dessa noveller som att se dem på tv, även om jag nu älskar filmatiseringarna, särskilt de med Jeremy Brett i huvudrollen.

Bildresultat för jeremy brett sherlock holmes

4 kommentarer:

  1. Själv har jag haft en lång paus från just deckare, men det börjar nog bli dags att börja igen. Kanske får starta med en klassiker. :) Jag har faktiskt inte läst någon Sherlock Holmes. Jag tycker nog i grunden bättre om de här pussliga historierna än moderna deckare med mycket sidointriger som lätt blir kliché..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig om att de pussliga klassikerna lockar alltmer. De håller helt enkelt bättre än många moderna deckare. Sherlock Holmes är klart läsvärd!

      Radera
  2. Gillar också avsnitten med Jeremy Brett. Han fångar verkligen Sherlock så som man föreställer sig honom i böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han gör det verkligen så bra! Bästa Sherlock enligt mitt tycke.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.