28 feb. 2019

danskt och franskt

Bildresultat för sick again

Jodå, jag blev sjuk igen. Riktigt influensadäckad på nivån åkte till akuten. Där fick jag dock ett rätt nonchalant bemötande och blev hemskickad med rådet "sov och drick". Så det är väl det jag gör till största delen. Idag är jag dock feberfri och förhoppningsvis betyder det att jag är på bättringsvägen. Orkar sitta mer än tio minuter också. Men, tröttare än trött är jag fortfarande. 

I vanliga fall brukar ljudböcker vara vad jag klarar att lyssna på vid sjukdom men den här gången har jag somnat efter bara ett par minuter, så jag har inte ens kommit en timme in i boken jag började på i söndags. Har dock två obloggade böcker sedan tidigare som jag tänkte skriva några ord om här och nu. 

Pulver (ljudbok)  Juliette ? kvinnan som läste pÃ¥ metron (ljudbok)

Pulver är av Sara Blædel första delen i serien om Louise Rick på våldsroteln i Köpenhamn. Jag har läst ett par av de senare böckerna i serien och gillat dem, men den här kändes faktiskt seg. Brydde mig till slut inte så noga om hur det skulle gå i upplösningen. Morden är två i den här deckaren, ett på en ung flicka och ett på en välkänd journalist. Louise väninna Camilla, som också är journalist, har lite svårt att inte lägga näsan i blöt och det blir inte helt utan komplikationer. Dessutom ska det visa sig att det finns kopplingar till knarkvärlden och då blir det genast farligare. Just kopplingen till knarkvärlden är förstås högst realistisk, men jag brukar tappa intresset när knarkkungarna gör entré och den här boken var ingen undantag. Tror jag håller mig till de senare böckerna i den här serien, för de är bra. 

Juliette - kvinnan som läste på metron av Christine Féret-Fleury är en fransk feelgood där böcker får spela en stor roll. Juliette åker med samma tunnelbana varje morgon till sitt allt annat än inspirerande arbete. Hon iakttar sina medpassagerare och fascineras lite extra av kvinnan som alltid läser romantiska böcker och tycks börja gråta på sidan 247 i varje bok. Juliette bestämmer sig en dag för att ta en liten annan väg till jobbet och på en bakgatan upptäcker hon en bok som sitter inkilad i en port. Det som sedan händer ska förändra allt och in i Juliettes liv kliver nya personer och nya uppdrag och allt blir både lite udda och väldigt mycket bättre och allt andas franskt så det förslår. Jag gillade, men kanske inte riktigt så mycket som jag hade hoppats. Småmysig är den i alla fall. 

4 kommentarer:

  1. Tack för tips, jag har jag till den i min ljudbokhylla.

    SvaraRadera
  2. Boken om Juliette har jag i väskan och skall förhoppningsvis hinna läsa i dag. Jag brukar gilla Sekwas utgivning och det låter ju bra att du beskriver den som fransk så det förslår, det gillar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sekwa är verkligen ett förlag man kan lita på. Gillar allt som oftast det jag läser från dem.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.