4 dec. 2016

mindfulness för losers

 (häftad)

I en trevlig och välfylld goodie-bag på Bokmässan fanns Mindfulness för losers av Christoffer Holst. Jag läste ju hans debut Mitt hjärta går på häromveckan och blev verkligen förtjust i den så det var med positiva vibbar jag tog mig an Mindfulness för losers - och visst är även den bra!

Mitt hjärta går på handlade om två unga killar och spirande kärlek. I Mindfulness för losers möter vi istället Pamela (med betoning på e-et), en tjugosjuårig före detta dokusåpadeltagare som återvänt till hembyn i Jämtland men känner sig utanför. Jag uppskattar när författare kan skriva så olika böcker. Allt behöver inte var uppföljare, trilogier och serier. En bok kan ju också stå alldeles för sig självt, och det gör Holst böcker utan problem.

Pamela tycker att alla hemma i Solvik dömer henne för det som hände i dokusåpan Heta nätter (med tydliga Paradise Hotel-liknelser) och vill komma bort. Allra helst vill hon träffa Wade Crust, en skådespelare från hennes favoritläkarserie Perfect Pulse. När ett läge så uppenbarar sig kastar hon sig iväg till Stockholm där hon träffar den nästan diplomerade mindfulnesscoachen Gloria och den mopedåkande Sebbe. Det blir en helt annan tillvaro än den hon hade i Solvik, men är den verkligen bättre? Är detta vad Pamela vill?

Det här är definitivt en feelgoodroman i min smak. Jag stör mig först på att "lantisarna" beskrivs en aning förutsägbart, men när det blir tydligt att Holst även tänker driva en del med storstadsborna är det förlåtet. Jag ser det snarare som en poäng. Något annat som jag tycker är fint med boken är skildringen av Pamelas föräldrar. De vill så väl och deras oro och deras oförståelse och försök att förstå vad det är Pamela söker där i Stockholm är trovärdig. Jag tänker att föräldrar  och relationen till dem ofta beskrivs som betydligt mer problemastisk, men många har ju faktiskt en bra relation till föräldrar och den är också värd att skildra. Det finns som ni förstår massor av värme i boken och en hel del humor och för mig ger detta bara mersmak. Ge mig mer Holst nu!

2 kommentarer:

  1. En boks om jag är så sugen på att läsa. Gillade hans förra bok väldigt mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Passar bra när man vill ha lite lättsam läsning!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.