11 dec. 2016

två systrar - ett reportage

 (inbunden)

Vissa böcker är det så innerligt svårt att skriva om här på bloggen tycker jag och Två systrar av Åsne Seierstad är en typisk sådan. Genre-mässigt är det här en reportagebok. Jag kan därför inte tycka något om det som sker - det är ju vad som faktiskt hänt. Jag kan inte heller säga något om personernas trovärdighet eller händelseförloppets sannolikhet. Återstår då bara att skriva om innehållet och om Seierstads förmåga att förmedla det, så jag gör väl ett försök. 

Ayan och Leila, två systrar med somaliskt ursprung, växer upp i ett litet norskt samhälle. Deras mor vill inte att de blir för norska, medan deras far ses som tämligen liberal. Familjen är praktiserande muslimer och i tonåren blir Ayan och Leila alltmer rättroende. De börjar klä sig i niqab och får problem i skolan. Vad föräldrarna är helt ovetande om är att systrarna sakta men säkert radikaliseras och drömmer om att åka till Syrien, till IS och kalifatet i Raqqa. Där skall de leva ett rättfärdigt liv helt i islams anda och garanteras att komma till paradiset efter döden. 2013 tar de steget. De bara lämnar Norge och tar sig över gränsen till Syrien från Turkiet. Föräldrarna och övriga syskon är förtvivlade. Fadern kan inte förstå varför hans döttrar utsätter sig för detta och med insikten om att de hjärntvättats beger han sig till Turkiet för att därifrån försöka rädda sina döttrar undan IS. Men döttrarna vill inte bli räddade och fadern far illa. När månader och år går faller familjen successivt samman. Kontakten med Ayan och Leila blir alltmer sporadisk, modern väljer att under långa tider bosätta sig i Somaliland och fadern, som inte vill ge upp, drabbas av depressionslika tillstånd.

Seierstad låter oss komma nära två av alla de som lämnat sitt västerländska hem för att ansluta sig till IS. Familjemedlemmar, lärare, skolkamrater får komma till tals och genom det byggs systrarnas liv upp. Bakgrunden är viktig för att processen som leder fram till beslutet att lämna Norge för Syrien skall få ett sammanhang. Jag skulle inte säga att det därigenom är lättare att förstå varför unga människor uppväxta i väst beger sig till IS-kontrollerade områden, men det ger en bild som är viktig att ta till sig och fundera vidare kring. Det som händer i världen är i det här fallet, precis som det oftast är, komplext och på något sätt allas ansvar. I alla fall måste vi alla börja förstå allvaret i det som sker när det gäller radikaliering av olika slag för det påverkar vårt samhälle, inte bara den enskilda individen. I boken får vi ta del av chatt-konversationen mellan den alltmer ateistiske brodern som bor kvar i Norge och systrarna i Raqqa. I chattarna märks kärleken, men också brytningen, hur svårt det är för familjens olika personer att fortsätta förstå varandra. Det är läsning som berör. 

Jag rekommenderar Åsen Seierstads bok Två systrar till alla som vill få en inblick i hur rekryteringen till IS kan gå till och hur en familj påverkas när någon eller några familjemedlemmar tar ett steg som är så destruktivt som detta är. 

8 kommentarer:

  1. Läste den nyligen och tycker det var en välskriven, intressant bok.

    SvaraRadera
  2. Låter intressant, men kanske inte riktigt min typ av bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är utanför min bekvämlighetzon med, men bra ändå.

      Radera
  3. Vad intressant, har läst annat av Seierstad och denna verkar väldigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste Bokhandlaren i Kabul och gillade. Två systrar var andra Seierstad-boken för min del. Tycker hon lyckas göra personerna levande trots att det är reportageböcker, inte skönlitteratur.

      Radera
  4. Jag tyckte väldigt mycket om den här boken, eftersom den gav en inblick i en värld som jag knappt känner till något alls om. Förbannad blev jag också, och det är ett gott betyg när böckerna lyckas få igång mig på det viset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den väcker en hel del tankar och känslor. Intressant bok!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.