23 juni 2018

vegetarianen

Vegetarianen (pocket)

Jag har ju sett den här boken hos ett antal bloggare, men inte förrän en vän till mig för några veckor sedan sa att hon läst den och var så imponerad av den blev jag riktigt lässugen. Och wow vilken bok det är! Jag verkligen älskade att läsa den!

Boken består av tre delar och i den första delen bestämmer sig Yeong-hye för att bli vegetarian. Inget konstigt kanske vi kan tycka, men  Yeong-hye är en timid koreansk kvinna som lever ett traditionellt liv i ett traditionellt äktenskap. För hennes man och för hennes familj är det obegripligt att hon gör detta val. De provocerar och skrämmer dem och att beslutet dessutom baseras på en dröm som  Yeong-hye haft gör det hela än mer upprörande för dem. Det som bara kunde ha handlat om ett val av kost blir under bokens gång en kamp om makt, sexualitet och frihet och den skall ta sig många uttryck, inte minst destruktiva.

Den här boken är så mycket på en och samma gång och det finns så mycket att tänka på och samtala om efter att man läst ut den. Stämningen är snudd på suggestiv ibland, särskilt i del två, och berättelsen har mig helt i sitt grepp under läsningen. Jag hoppas få möjlighet senare i sommar att prata om boken med vännen som tipsade om boken för den här texten glömmer man nog inte i första taget. Jag skulle kunna skriva mycket mer om den, men jag tycker ni skall uppleva den själva istället. För mig är Vegetarianen av Han Kang årets bästa läsning!

6 kommentarer:

  1. Har varit så nyfiken på denna bok ett tag nu. Måste läsa den snart.

    SvaraRadera
  2. Köpte den här boken för inte så länge sedan, och nu blev jag ännu mer sugen på att läsa den! Tack för recension!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att du också kommer att tycka om den!

      Radera
  3. Vi måste faktiskt prata om den - jag behöver det med! ☝️��

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.