22 sep. 2017

swede hollow

Swede Hollow (ljudbok)

Ibland måste man lite utanför komfortzonen vad gäller läsningen och Swede Hollow av Ola Larsmo, med sitt historiska innehåll som är inspirerat av verkligheten men samtidigt ren fiktion, får räknas som det i mitt fall.

Inledningsvis tycker jag att det är riktigt intressant att följa människorna i denna roman som i mitt tycker saknar huvudperson och därmed nog får betraktas som en kollektivroman. I bokens centrum hittar vi familjen Klar som lämnar Sverige i slutet av 1800-talet för Amerika och de löften landet omgärdas av. Till skillnad från de mer välkända litterära figurerna Karl-Oskar och Kristina, är dessa människor arbetare och hamnar därför i en stadsmiljö även i Amerika, i St Paul och närmare bestämt i Swede Hollow. Swede Hollow är en verklig plats, en dalgång i utkanten av St Paul där många svenskar (men även en del italienare och irländare) levde i fattigdom och slum. Svenskarna ansågs smutsiga och dumma och fick de sämsta jobben och löner därefter. Larsmos bok kan på många sätt sägas krocka med den lite självgoda bild som nog många av oss svenskar har där vi på något sätt odlar vår egen popularitetstanke.

Men, nu skrev jag ju inledningsvis nyss. Varför gjorde jag det? Jo, för att jag inte riktigt förmår hålla intresset uppe hela vägen. Kanske är det detta med kollektivroman som inte riktigt funkar för mig. Det är inte riktigt ett berättargrepp i min smak. Kanske är det sättet boken är skriven på - som en monoton lunk som sakta för oss framåt. Jag tappar definitivt intresset när det handlar om järnvägen och de män som arbetar där. Det fångar mig inte, även om det finns en del viktig arbetarhistoria där. Kvinnorna är de som berör mig mest. Det är som att jag alltid vaknar till när berättelsen går över till någon av dem och jag får ta del av deras vardag och liv. Att jag tappar fokus beror inte på att författaren skrivit en ojämn bok där vissa favoriseras, det är helt mitt eget intresse som styr det. Kanske spelar det inte någon större roll - jag ser detta som läsning som i första hand ger perspektiv. Som skall få oss läsare att få upp ögonen för en annan del av berättelsen om svenskarna som begav sig till Amerika och att inte glömma den delen av vår historia. Den om oss själv som ett folk på flykt undan elände och svåra levnadsförhållande och de svårigheter som fanns att bli accepterade i det nya landet.

2 kommentarer:

  1. Håller med dig om att kvinnorna berörde mest, de strävsamma och påhittiga som så gärna ville skapa en bättre framtid för sina barn. Delarna som byggde på riktiga rättsfall var intressanta i sig men de blev lite långa ibland, annars var det här en fullpoängare för mig. För mig var det också en tankeställare över hur vi ser på migration också i vår tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De riktiga rättsfallen var rätt intressant, ja. Ingen fullpoängare för mig det här, ger den ett medelbetyg. Intressant att få möta den här delen av svenskar-i-amerika-historien dock.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.