2 sep. 2017

manglade dukar och vikta servetter

Manglade dukar och vikta servetter (ljudbok)

Efter att ha provlyssnat på ett par deckare utan att fastna för någon av dem, fick det bli lite lättsmält svensk feelgood istället i form av Manglade dukar och vikta servetter av Ewa Klingberg och det var trivsam lyssning!

Felicia står plötsligt med ett helt hyreshus att ta hand om och en tom lägenhet att inreda. In i henne liv kliver antikhandlaren Jonathan som vill inreda henne lägenhet mot att han få ta bilder i säljsyfte. Felicia som är rätt barskrapad tar tacksamt emot hjälpen även om hon väl inte är helt förtjust alla gånger i möblerna som andas 1800-tal. Möblerna blir länken till bokens andra berättelse - den om Nanny som i mitten av 1800-talet börjar som piga i ett välbeställt hem i Karlskrona. Vi får följa Nanny genom livet som nog inte blev riktigt som hon trodde.

Felicias liv blir snart invaderat av människor som blir hennes vänner och hon tar sig sakta ur sitt sårade skal. Som det skall vara i en feelgood blandas det glada med det sorgliga och kärleken är inte enkel utan kräver sina förvecklingar och missförstånd. Längs vägen får också huvudkaraktären en ny idé om vad hon vill göra i livet och det är väl också helt enligt receptet. Klingbergs bok bjuder på det sättet inte på några överraskningar, men det är en ändå en mycket trevlig bok att läsa och de historiska delarna ger den något eget som tilltalar mig. Felicia känns som en levande karaktär, men kanske att Nanny gör det i ännu högre grad. Jag upplever nutidsberättelsen om Felicia som bokens huvudberättelse, men personligen tycker jag den om Nanny är mycket mer intressant och jag hade nästan hellre läst en bok bara om henne. Berättar jag för mycket om varför jag tycker bättre om den delen av boken spoilar jag för er som ännu inte läst den så jag nöjer mig med att säga att Nannys liv inte blir helt enligt konventionen vid tiden.

På Ewa Klingbergs blogg Holavedsbrudar kan man läsa om att det är en ny bok av henne på gång, Lånat silver och krossat glas, som också kommer att vara en feelgood. Jag är allt lite nyfiken på den!

6 kommentarer:

  1. Så roligt att du gillade den. Jag delar på min fb-sida :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bok som var lätt att tycka om! Kul att du läste mitt inlägg. :)

      Radera
  2. Jag tyckte det var en riktigt charmig bok och jag håller med, det var Nanny som var den mest intressanta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är en feelgood precis vad man behöver!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.