1 nov. 2018

ett hjärtslag från döden

Jag är, jag är, jag är : ett hjärtslag från döden (häftad)

Ett hjärtslag från döden är en slags självbiografi där vi får möta författaren Maggie O'Farrell i mer eller mindre korta ögonblicksbilder där hon på olika sätt varit nära döden. Hon blandar och ger mellan åldrar, platser och händelser och jag gillar idén. Att liksom låta dessa upplevelser få oss att reflektera kring vad man gör om livet står på spel. Hur reagerar man? Ibland griper spänningen i situationen verkligen tag i mig och jag kan känna paniken, som till exempel i kapitlet där O'Farrell sugs ut i havet av en tidvattenström. Det är sådant som gör att jag inte tycker om att bada i hav.

Problemet är bara att jag också hinner tröttna. Även om alla situationer är olika så är det ändå döden som skall stirras i vitögat på något sätt och efter drygt halva boken tappar jag intresset. Det är synd för jag gillar ju sättet O'Farrell skriver på och att det aldrig är för mycket information men heller aldrig för lite. Allt är välbalanserat. Boken beskrivs av förlaget Etta/Sekwa som en sträckläsningsbok. För min del hade det kanske varit bättre att betrakta den som en novellsamling där man läser ett kapitel lite då och då. Jag tror att för mig hade boken vunnit på det.

Så, ett lite blandat betyg från mig för just den här boken av Maggie O'Farrell, men de andra böckerna som hon skrivit har jag uppskattat betydligt mer. Jag hoppas därför på en ny fiktiv roman från henne snart för det här är ändå något av en favoritförfattare som jag gärna läser mer av!

(Rec.ex från Etta/Sekwa)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.