17 aug. 2012

bokbloggsjerka 17 - 20 augusti



Första arbetsveckan är till ändå och jag kopplar av i soffan med veckans jerka där Annika undrar:

hur ni gör för att komma ihåg saker som ni kommer på att ni vill skriva ett inlägg om i samband med t.ex. recensioner eller liknande. 

Jag skriver oftast mina inlägg så snart jag läst ut en bok och det som står i mina inlägg är således de intryck jag fått och det jag kommer ihåg under skrivandet. Det kanske inte är det allra mest effektiva om man är ute efter en djup analys, men jag skriver inte analyser. Min inlägg är mer mina spontana tankar och bestående intryck. Skulle jag satsa på djupdykningar skulle lästakten minska drastiskt och jag skulle se läsningen mer som ett jobb än som ett avkopplande nöje.

I den mån jag ändå försöker mig på några minnesknep består det av att jag viker hundöron. Hundöron nertill på sidorna i mina böcker betyder "här slutade jag läsa sist" och upptill på sidan betyder "här finns något jag reagerade på". I biblioteksböcker viker jag så klart inga hundöron och gör inga andra kom-ihåg-anteckningar heller.

20 kommentarer:

  1. Jag håller med dig om att det är mer tankar och liknande snarare än analyser man skriver och då funkar det oftast bättre att skriva fritt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en viss frihet i att skriva det som kommer upp i huvudet just då och det gillar jag.

      Radera
  2. Hundöron är en annan sån där sak som jag inte fick göra som barn och det sitter kvar;-)
    Mitt problem är att jag inte orkar/hinner skriva ner spontana tankar på ett sätt jag är nöjd med, jag gillar att fundera lite på hur jag ska formulera mig och då går jag miste om det spontana.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag viker utan dåligt samvete. Det är ju mina böcker, jag gör som jag vill. :) Men i biblioteksboken törs jag inte vika. :)

      Radera
  3. Jag lägger upp mina inlägg om lästa böcker på samma sätt. Det blir en kortare text om mina intryck av boken i stora drag, och än så länge trivs jag bra med det. Dessutom tycker jag att det att det är mycket roligare att skriva om en bok när den är färsk i minnet, och då behöver jag sällan minnesanteckningar till hjälp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir alltid lite knepigare att skriva om en bok om det gått några dagar sedan man läste ut den.

      Radera
  4. Ja precis så ser jag det också, mina recensioner är inga djupa analyser utan bara lite tankar och känslor om boken, och det behöver jag oftast inga anteckningar till :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att det finns allt från mer ingående analyser till korta små anteckningar om böcker tycker jag är en del av charmen med bokbloggosfären.

      Radera
  5. Jag viker inga hundöron, men det var ett roligt knep du hade!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med hundöron är lite känsligt har jag förstått. :)

      Radera
  6. Ha..jag viker hundöron fast tvärtomhållet mot dig :-) Uppe= där jag ska börja nästa gång. Nere= något som jag har lagt märke till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett snabbt och effektivt sätt helt enkelt. :)

      Radera
  7. Jag viker inte heller några hundöron, för mig är det lite som att våldföra sig på boken. Även om den är min :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är lite spännande att så många känner att vika hundöron är ett brott mot boketiketten. Man gör ju inget åt innehåll och budskap, man bara gör ett litet veck på ett papper. Hoppas nästan på en forskningsrapport om hundöron. :)

      Radera
  8. Inga vikna sidor i mina böcker minsann. Lite stödord i ett block eventuellt.

    SvaraRadera
  9. Jag gör aldrig heller anteckningar när jag läser, jag läser för nöjes skull och sen kommer recensionen fritt från mina tankar när jag skriver recensionen :)

    SvaraRadera
  10. Brukar också skriva mina recensioner direkt när jag är klar :)

    SvaraRadera
  11. Jag hatar att vika sidor i mina böcker - även när det råkar ske av misstag. Det är en udda egenhet hos mig om man tar i åtanke att jag skriver i vissa böcker. Kanske beror det på att hundöron är en sådan där "aja-baja, du får absolut inte göra så" sak? XD

    SvaraRadera
  12. Kul jerka med många olika svar! Att vika eller inte, anteckna eller inte - alla sätt är bra tycker jag.

    SvaraRadera
  13. Hundöron är en känslig fråga!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.