24 aug. 2012

bokbloggsjerka 24 - 27 aug


Som vanligt på fredagar är det jerka och jag tänker självklart vara med!

Vilka böcker önskar du att du ännu inte hade läst?

Oj, det här var inte lätt! Det beror lite på. Jag skulle kanske önska att jag ännu inte hade läst den där boken som fick mig att bli bokmal bara för att jag skulle vilja uppleva den känslan igen. Helt ärligt kan jag dock inte komma på vilken bok det skulle vara eftersom böcker alltid varit en naturlig del av mitt liv (tack mor och far för högläsningen av barnböcker!). Nevil Shutes På stranden (On the Beach) var en av de första böcker jag lånade på "vuxenavdelningen" och jag tänker fortfarande på den förvånansvärt ofta så det är uppenbarligen en läsupplevelse jag bär med mig och som garanterat fick mig att fortsätta läsa vuxenlittertur. Den boken skulle jag vilja ha oläst för att kunna läsa den nu istället. Något säger mig att det är stor skillnad på att läsa den som nybliven tonåring i nittiotalets början och att läsa den som 30-plussare tjugo år senare. 

Ska jag göra det hela lite mindre komplicerat säger jag Stål av Silvia Avallone av den anledning att jag nog aldrig har läst en bok som så skickligt skildrat en tryckande stämning i en stad och det gjorde stort intryck på mig. 

13 kommentarer:

  1. Har fortfarande inte kommit mig för att läsa Stål. Men en vacker dag ska det blir av!

    SvaraRadera
  2. On the Beach var också en av mina första "vuxenböcker", jag var 14 när jag lånade den från biblioteken. :)

    SvaraRadera
  3. På stranden var en av mina första vuxenböcker också. Faktiskt köpte jag den för några år sedan för jag tänkte alltid på den, men jag har fortfarande inte läst om den.

    SvaraRadera
  4. Jag har inte läst någon av de två :)

    SvaraRadera
  5. Jag har inte läst någon av dem. Stål tycker jag verkar riktigt bra :)

    SvaraRadera
  6. Nästan lite märkligt att fler av oss har läst På stranden som en av våra tidiga vuxenböcker. Kanske är det något som lockar med just den handlingen i just den åldern.

    Stål - så bra, så bra! Ni som inte läst den har något att se fram emot.

    SvaraRadera
  7. ja, Stål!

    märkligt nog lånade jag också en Shute som en av de första vuxenromanrna. Fem svarta höns/A town called Alice - och precis som du tänker jag på den då och då fortfarande, inte bara innehållet utan själva läsupplevelsen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läsupplevelsen är verkligen bestående! Kollade på nätet och den är kom ut 1958 vilket ju betyder att den hade många år på nacken redan när jag/vi läste den. Finns verkligen inget som säger att äldre böcker inte kan uppskattas av tonåringar.

      Radera
  8. Jag har inte läst någon av dem - än!

    SvaraRadera
  9. Jag har heller inte läst någon av dem, men nya boktips är alltid bra!

    SvaraRadera
  10. On the beach betydde oerhört mycket för mig och jag har faktiskt funderat på att läsa om den nu. Men vet inte om jag vågar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här - vet inte om jag vågar men samtidigt skulle det vara roligt att göra det.

      Radera
  11. Jaha, ett intressant boktips här, "Stål" har jag inte läst.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.