27 apr. 2013

bokbloggsjerka 26 - 29 april

jerka11

Veckans bokbloggsjerka vill man ju inte missa!

Hur viktiga är böckernas förord egentligen? Läser du dem eller skippar du dem helt och hållet?

Om det är förord till klassiker kan jag läsa dem. Ofta kommenterar den som skriver förordet klassikerns författare, tid, innehåll och dess kontext och jag tycker det kan vara relativt givande, men det måste vara intressant skrivet. Inte knastertorr akademikerprosa. Förord till en ny roman skulle jag inte läsa. Finner liksom ingen anledning till det. När det gäller facklitteratur struntar jag i de flesta förord, om det inte varit så att en föreläsaren på någon kurs rekommenderat förordet.

14 kommentarer:

  1. Jag brukar inte läsa förordet till klassiker, jag tycker att de är allt för långa och tråkiga! I så fall föredrar jag tackordet i böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ... och jag som i princip aldrig läser tackordet ... :)

      Radera
  2. Jag brukar heller inte läsa förordet till klassiker:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar vara många som hoppar över förorden.

      Radera
  3. Och jag är en dålig förordsläsare, men skriver dem hellre. Har fått mycket lärdom i den här veckans jerka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste vara lite deppigt att läsa om att så många hoppar över förorden som du sitter och skriver.

      Radera
  4. Förord i klassiker läser jag helst efter jag läst boken. De innehåller ofta spoilers och analyser av texten tycker jag. Spoilers vill jag inte ha och analyser ger mer om jag vet vad som analyseras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För det mesta är innehållet så bekant för mig när det gäller klassiker att jag inte upplever analyserna och kommentarerna som spoilers.

      Radera
  5. Förord i klassiker är sådana jag ofta brukar läsa, men de kan också vara sådana som skriver en på näsan hur en ska tycka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skriva på näsan är inte så trevligt. Det har ju hänt att förordsförfattaren hyllat något som jag verkligen funnit helt passé ... :)

      Radera
  6. Den här veckan kan jag bara nicka och hålla med!

    SvaraRadera
  7. läser också (endast) förord till klassiker, men helst efter läsningen. föredrar icke kontaminerad personlig läsupplevelse, men förordet kan sedan bidra med kulturell/historisk/social kontext.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kontaminera på, säger jag och läser gärna förordet innan läsningen. :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.