8 apr. 2013

torsdagarna i parken

Torsdagarna i parken (inbunden)

Ni vet en sån där bok där det strular en del för huvudpersonen men där man vet att allt löser sig, en sån där bok som man bara slukläser för att det är avkopplande och småtrevligt? Precis en sådan bok är Torsdagarna i parken av Hilary Boyd och precis en sådan bok behövde jag nu. Jag tyckte verkligen om att vara tillsammans med huvudpersonen Jeanie i London! 

Jeanie fyller 60 år och kan bli ålderspensionär, men det vill hon verkligen inte. Hon älskar sin hälsokostaffär och livet i London. Hennes man George tjatar däremot ständigt om att flytta ut på landet i Devon och hans kampanj stöds av dottern Chanty. På torsdagarna passar Jeanie sitt barnbarn Ellie och tar med henne till lekparken. Där träffar hon Ray som också är där med sitt barnbarn. De blir vänner och snart blir dessa möten i lekparken allt viktigare för Jeanie. 

Efter över trettio års äktenskap med George börjar Jeanie tveka en del. Tio år tidigare flyttade George plötsligt in i gästrummet och har aldrig lämnat någon förklaring till detta och de har heller älskat sedan den kvällen. Han tycks inte heller lyssna på henne när det gäller vad hon vill med livet och framtiden och detsamma gäller för dottern och hennes man. Jeanie känner sig undanskuffad av sin familj. Och kärleken, hur är det med den egentligen? Kan man vara för gammal för kärlek och passion?

Jag gillar Jeanie. Hon är mänsklig. Har lite svårt att säga ifrån, vill göra alla nöjda, försöker att inte stöta sig med någon samtidigt som hon försiktigt kämpar för att få leva sitt liv som hon vill (vilket först och främst betyder att slippa lämna London). George däremot har jag hemskt svårt för att tycka om. Han är dominant på ett passivt sätt. Lyssnar aldrig och viftar bara bort andras åsikter. Samtidigt blir han ibland så ynklig att jag blir rent irriterad på honom. Nu har jag ju inget emot att bli lite irriterad på fiktiva figurer så det gör nog bara att jag gillar boken lite mer om jag skall vara ärlig. :) 

Det blir en del förvecklingar i boken men jag tänker inte avslöja mer här. Jag tycker istället att om du känner för lättsam, men inte alltför lättviktig bok, en helg i vår så satsa på Torsdagarna i parken. Den är trevlig och trevliga böcker skall inte underskattas.

(Rec.ex från Norstedts) 

6 kommentarer:

  1. De lättsamma böckerna är inte att underskatta. De kan hjälpa till att låsa upp blockeringar kring läsandet. :-)

    SvaraRadera
  2. väl talat!
    den här gillade jag också. vad snabbt den kom på svenska.

    http://lasdagboken.blogdns.com/2012/index.php?entry=entry121115-183257

    även om den också fick Mind the Book-priset för 'träligaste romans' senare : D http://lasdagboken.blogdns.com/2012/index.php?entry=entry121231-120005

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan förstå att du utsåg den till träligaste romans. Det är väl på många sätt precis så där man inte vill ha det i sin relation. :)

      Radera
  3. Låter som något jag skulle gilla :) Raka motsatsen till deckare, det kan jag säkert behöva som omväxling. Får nog satsa på den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Deckare är en perfekt verklighetflykt, men det är skönt att läsa annat mellan varven.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.