5 jan. 2017

the tenth, eleventh and twelfth day of christmas

Så sprang dagarna iväg igen och jag slutar denna utmaning som jag började den - tre dagar i ett inlägg. Tycker det här har varit en kul och rätt klurig utmaning. Tack till Ugglan & boken som höll i trådarna!


The tenth day of christmas och temat är herremän/män och att hoppa.

Ja, men vi tar väl en Selma till eftersom hennes verk är så användbara i denna utmaning. Tipset blir givetvis Gösta Berlings saga. En bok jag försökt mig på men inte tyckte så mycket om. Då föredrar jag den gamla filmatisering med Thommy Berggren som Gösta Berling, men i ärlighetens namn är jag väl inte superförtjust i den heller.


The eleventh day of christmas och temat är flöjter eller något slags spel eller att spela (vad som helst).

Fotboll är väl en slags spel? Eller? Det heter ju i alla fall "spela fotboll" så mitt tips blir Jag är Zlatan Ibrahimovic av David Lagercrantz och Zlatan Ibrahimovic. Boken handlar förstås om Zlatan och hans uppväxt och karriär. Jag, som inte är någon större fotbollsälskare, tyckte boken var oväntat läsvärd.


The twelfth day of christmas och temat är trummor eller annat valfritt instrument.

Dags för sista tipset i den här utmaningen och idag var det svårt. Jag tittade och tittade i min bokhylla och kunde inte minnas att det förekommit instrument i en enda bok (vilket det förstås säkert gjort), men så kom jag till En geishas memoarer av Arthur Golden och i utbildningen till geisha ingår bland annat att lära sig spela på något japanskt instrument jag inte minns namnet på. En geishas memoarer får därför blir mitt tips. Vill minnas att jag tyckte mycket om att läsa den.

13 kommentarer:

  1. Tack för dina tips och tack för att du varit med i utmaningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid kul när någon hittar på en utmaning!

      Radera
  2. Gösta Berling har jag tänkt läsa om. Zlatan kan aldrig vara fel. shamisen heter stränginstrumentet som geishorna skulle lära sig spela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för instrumentnamnet! Berling kanske får en chans igen vad det lider, vem vet. :)

      Radera
  3. Ibrahimovic var ju kul perfekt val!

    SvaraRadera
  4. Det var väl bra val. Gösta Berlings Saga tyckte jag om att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många gillar Lagerlöf och Gösta Berling, men jag är generellt inte så förtjust i Lagerlöf.

      Radera
  5. Håller inte alls med dig om Gösta Berling, håller helt med dig om Zlatan och är verkligen superenig om geisha-memoarerna (den boken hade jag också med)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag räknade med visst mothugg när det gäller Gösta Berling. :)

      Radera
  6. Goda vänner, jag heter Antonio Laura från Lund-Sverige, jag är en medicinsk doktor med yrke, 45 år gammal. Vänligen läs mitt sanna liv vittnesbörd om äktenskap genombrott, jag har en positiv avsikt att denna information kommer att hjälpa någon att läsa detta vittnesbörd just nu för att återställa tillbaka trasiga äktenskap och ta tillbaka förlorad kärleksförhållande inom 2 dagar av magisk stava kärlek del. Efter att ha varit i relation till Antonio min man vi gifte oss fyra år, bröt han med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka för att älska mig, men allt jag gjorde var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av kärleken jag har har för honom, jag frågade honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min kollega på arbetsvän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en kärleksstavningsrock som skulle kunna hjälpa mig att stava den tillbaka, men jag är den typ av person som aldrig trodde att kärleksspelldelen fanns eller fungerade som jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han berättade för mig att det inte var något problem att allt kommer att bli bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar kastade han stavningspartiet i luften och överraskande den andra dagen var det klockan 6.00. Min ex-kärlekspartner ringde mig på min mobiltelefon, jag var så förvånad över att jag svarade min man Antonio telefonsamtal, ber om ursäkt för mig och sa att han var ledsen för att såra mig, han förklarade för mig allt det som hände var inte hans fel för att Han var under ond spell från en annan kvinna. Jag älskar min man så mycket, jag gjorde allt för att få honom att komma hem eftersom vi hade två härliga barn tillsammans. Just nu är jag väldigt glad min man har återvänt hem för att älska mig mer än någonsin tidigare och våra barn är glada över att få sin far hemma. Min man accepterar mig, jag vet att han älskar mig så mycket. Jag är lycklig idag började vi leva tillsammans lycklig familj.
    Jag uppriktigt rekommenderar Dr.Oduduwa till alla som söker att hitta sann kärlek, Ta tillbaka ex kärlekspartner, Magic kärlek stavar för att säga upp skilsmässa och kärleksspell för att locka till sig ny kärlek omedelbart inom några dagar är alla dina äktenskapsproblem över efter kontakt med den här stora mannens e-postadress :
    (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com) även WhatsApp mobil: +79268011965
    en på en personlig kommunikation med Dr.Oduduwa är allt du behöver för att få allt ditt hjärta önskar bli verklighet.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.