24 feb. 2018

allt du önskar

Allt du önskar (inbunden)

Allt du önskar av Kristin Emilsson är tredje delen i serien om Amanda och Erik. Jag har inte läst den två andra delarna, men tyckte att det gick bra att hoppa in i serien i alla fall. Visst, det finns en del trådar som jag inte helt greppar som varför de skilde sig eller var döttrarna befinner sig, men det här är lättsam underhållningslitteratur så det gör inte så mycket.

Amanda tycks ha lämnat skilsmässan bakom sig och har nu en ny relation med Simon. Han erbjuder henne och sonen Nils någonstans att bo medan Amanda letar nytt boende, men snart avstannar bostadsletandet och relationen till Simon blir alltmer en samborelation. Något som kanske inte är helt problemfritt. Erik däremot har det tuffare efter skilsmässan. I hans lägenhet står flyttkartongerna ouppackade och i brist på trivsam atmosfär hemma blir det kanske lite för många glas på krogen och lite för många ogenomtänkta engångsligg.

Av en slump, eller kanske snarare med ett bump, stöter han ihop med Boel, en kvinna han inledningsvis verkligen försöker undvika, men snart skall Boel, hennes normkritiska teatergrupp och hennes lurviga hund spela en allt viktigare roll i hans liv. Det som börjar som en affärsuppgörelse blir något mycket viktigare för Erik.

Lite varmhjärtad feelgood med lagom komplicerade förvecklingar var precis vad jag behövde nu och jag uppskattade därför Emilssons bok mycket. Jag tycker särskilt att karaktären Boel tillförde boken något eget och jag tyckte om hur hon liksom virvlade in i Eriks liv med andra tankebanor än de han var van vid. Ruskade om honom lite och fick honom att se andra värden i livet än jobbet. Tror att många människor skulle behöva möta en Boel!

(Rec.ex från Lind & co)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.