14 maj 2019

cirkusflickan

Cirkusflickan (ljudbok)

Den tonåriga Noa blir gravid och utslängd hemifrån. Året är 1944 och kriget pågår för fullt i Tyskland. Hon tvingas lämna ifrån sig sitt barn och eftersom hon inte kan återvända hem tar hon jobb som städerska på en tågstation. Hon blir illa berörd av godsvagnarna som rullar förbi, för vad de innehåller vet hon. En kväll hör hon gråt från en av vagnarna som står stilla på stationen. Hon smyger fram till godsvagnen och förfärad inser hon att den är full av spädbarn. Efter en del tvekan tar hon ett av barnen och flyr platsen.

Noa och barnet, som hon kommer att kalla Theo, blir räddade av ett kringresande cirkussällskap. Noa, som inte har någon erfarenhet alls av cirkuslivet, tvingas nu att bli trapetsartist för att få stanna kvar. Astrid, som är cirkusen nuvarande trapetsstjärna, får till uppgift att lära upp Noa. Trots att Astrid inte tycker om att Noa och Theo befinner sig på cirkusen, gör hon sitt jobb och när cirkusen blir alltmer hotad av nazisterna inser både Noa och Astrid att de måste öppna sig för varandra och att hemligheter bara kan komma att skada dem.

Cirkusflickan av Pam Jenoff var en helt okänd bok för mig och jag hade därför inga förväntningar alls på den. Skönt att hitta sådana böcker! Att jag dessutom tyckte om att lyssna på den gjorde förstås det hela ännu bättre. Cirkusmiljön är intressant, människornas historier engagerar mig  och händelseutvecklingen gör att man hela tiden förs framåt i berättelsen. Här finns inga partier jag kände för att stryka eller snabblyssna på. Det är helt enkelt en gott romanbygge som förflyttar läsaren till en annan tid och en annan plats. Klart jag gillar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.