1 maj 2019

band: en äktenskapsroman

Band : en äktenskapsroman (pocket)

Vilken pärla! Och så klart i vad som nog ändå är min favoritgenre - äktenskapsroman. Band är den första roman jag läser av den italienska författaren Domenico Starnone, men jag kan verkligen tänka mig att läsa fler. Nu under maj ska hans bok Väsen: ett familjedrama ges ut och ja, familjedrama läser jag ju också väldigt gärna.

Inledningsmeningen i den här boken är klart briljant: "Om du råkat glömma det min bäste herre, så vill jag bara påminna dig: jag är din fru." Älskar den starten! Den som skriver är Vanda och hon skriver det i ett brev till sin man Aldo under deras äktenskaps värsta kris. Efter ett inbrott i bokens nutid hittar Aldo brevet och en rad andra och det gamla kommer till ytan.

Boken varvar nutiden och hur det är för det gamla paret att komma hem till det kaos som inbrottstjuvarna skapat, en lägenhet i spillror och en katt som är försvunnen, med dåtiden och den stora krisen. Som de lagt bakom sig och blivit ett stabilt par med åren. Eller, det är i alla fall så det verkar på ytan. Men bakom alla band som binder dem till varandra, till barnen, till äktenskapet, saknas ärlighet och trohet på många plan.

Slutet - mycket oväntat! Men, ack så intressant! Jag läser den här boken på det där sättet som inte händer så ofta - som i ett långt andetag. Det är något med stämningen, att vilja ta del av berättelsen, men inte döma utan förstå. Se alla band, se dem i sin kontext. Jag älskar det och tror att många av er andra också skulle göra det.

(Rec.ex från Bazar)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.