9 nov. 2019

halvmördaren

Halvmördaren : krönika över Adalbert Hanzon i nutid och dåtid författad av honom själv (inbunden)

Jag vill älska allt Håkan Nesser skriver, men så är det verkligen inte. Faktum är att jag i många fall  faller för Nessers speciell språk och hans sätt att ge sina historier något oväntat, medan själva historien i sig inte engagerar mig så mycket. I den senaste boken, Halvmördaren: Krönika över Adalbert Hanzon i nutid och dåtid författad av honom själv vet jag inte riktigt om jag faller för något av det. Om jag ska vara helt ärligt tycker jag det hela känns väldigt gubbigt och lite trött. Nu är i och för sig Adalbert, bokens huvudperson, en man som uppnått en rätt hög ålder och han är något av en misantrop med en förkärlek för att ta ett glas för mycket med en vän han inte tycker särskilt mycket om, så det kanske är ett medvetet grepp av Nesser, men det funkar inte riktigt för mig.

Själva grunden med en äldre man som skriver ner en period i sitt liv som fått stor betydelse för hans fortsatta levnad och att vi där får ta del av en historia som visar sig ha en del oväntade vändningar är ändå tillräckligt intressant för att jag ska lyssna på boken i sin helhet och ge den ett medelbetyg. Verkligen långt ifrån Nessers bästa bok men inte något riktigt bottennapp heller. Det är det där med gubbigheten bara.

6 kommentarer:

  1. Såpass. Då kanske jag inte ska önska mig denna i julklapp. Jag kan ju i stället låna den eller liknande för läsa den vill jag nog ändå, men jag behöver kanske inte äga den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns de som gett den betydligt mer översvallande omdömen, så smaken är som alltid delad. Men, Nesser har verkligen varit betydligt bättre så låna är absolut ett vettigt alternativ. Jag lyssnade.

      Radera
  2. Håller med om gubbigheten, samtidigt så är det ju en gubbe som berättar. Omständligt och ordrikt och ganska charmigt tyckte jag. Skulle velat ha Nesser själv som uppläsare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har väldigt svårt för liknande äldre herrar även i verkligheten så kanske är det det som gör mig extra trött på huvudpersonen. Fann inget charmigt med denna boken, tyvärr. Nesser läser Nesser är alltid det bästa. :)

      Radera
  3. Synd att Nesser är så ojämn. När han är bra så är han verkligen fantastisk. Älskar alla finurliga namn och det härliga språket. :) Den här har jag dock inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Namnen och språket är alltid en fröjd när det kommer till Nesser! Gillar också hans fiktiva städer i ett obestämbart Centraleuropa. Men, berättelserna är verkligen ojämna, tyvärr.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.