17 nov. 2019

hansen och vidarsdotter

Middagstimmen (inbunden)
Dörte Hansens Middagstimmen är en fin skildring av landsbygd i förändring. Om hembyn som inte längre är sig lik. Om att ta steget och lämna byn för studier som inte är begripliga för resten av familjen. Om att återvända vid närmare 50 års ålder. Ta hand om de gamla. Tänker att detta utspelar sig i Tyskland, men på många sätt lika gärna hade kunnat vara Sverige, för mycket är lika och jag kan känna igen en del av personlighetstyperna och tankegångarna från min egen uppväxtmiljö.

Fina personporträtt men miljön är ändå boken styrka och Hansens berättarstil uppskattar jag verkligen, även om jag föll ännu mer för hennes debutroman Körsbärslandet.

(Rec.ex från Nona)

Rävlystnad (inbunden)
Jag gillar den här serien i jämtlandsmiljö och tycker särskilt mycket om poliserna som är seriens huvudkaraktärer, Ingrid Kvarnberg och Erland Skogmo.

I Rävlystnad, som är tredje boken i serien, är det påsk och fullt av turister i området då en lokal miljöaktivist hittas död. Jag tycker Vidarsdotter fångat en aktuell fråga - ska jobb eller miljö/klimat prioriteras högst i glesbygd - och vävt in det i en stabil deckare av den svenska sort jag är så svag för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.