8 dec. 2012

bokbloggsjerkan 7 - 10 december



Den här veckan undrar Annika följande i bokbloggsjerkan:

Finns det någon bok som du på ett eller annat sätt alltid återvänder till? Naturligtvis är det alltid trevligt med en motivering, men så här i juletid kan jag ha visst överseende med om tiden inte riktigt räcker till.

En både svår och lätt fråga (och garanterat ett något babbligt svar ...). Jag läser i princip aldrig om böcker så på det sättet återvänder jag inte till några böcker. Det finns säkert böcker som jag då och då tänker på, men jag kan inte komma på någon på rak arm. Skulle möjligen vara Nessers Berättelse om Herr Roos eftersom jag gärna, och lite smått ironiskt, använder mig av ett visst litet "Tjoflöjt" som Läsdagboken är välbekant med. :) Efter Styckerskan från Lilla Burma kanske även "luguber lunch" kommer att tillhöra mitt vokabulär. Är väldigt förtjust i nesserskt språkbruk.

När jag möblerar om i bokhyllan eller flyttar blir det återvända på ett annat sätt. Jag bläddrar i böckerna, försöker komma ihåg vad de handlade om, vad jag tyckte om dem etc. Förvånansvärt många böcker glömmer jag alldeles bort vad de handlar om så jag skulle säkert kunna läsa om dem och nästa uppleva det som en helt ny läsupplevelse. :)

14 kommentarer:

  1. När jag flyttar om i bokhyllorna blir det också att jag återvänder till böckerna i tanken och kommer ihåg vad de handlar om osv :)

    SvaraRadera
  2. Ja det blir absolut att man återvänder och funderar över böckernas handling när man röjer i bokhyllorna. Men som du säger är det inte säkert att man kommer ihåg handlingen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ofta minns jag om jag tyckte om eller inte tyckte om, men mer detaljerat än så blir inte minnet ibland.

      Radera
  3. Det är alltid en upplevelse att städa bokhyllan!

    SvaraRadera
  4. De senaste gångerna har jag faktiskt gått så långt att jag rensat ut böcker jag ändå inte gillat och ställt dem på en bokbytarhylla. Någon annan kan ju gilla böckerna.

    SvaraRadera
  5. Ett dåligt minne är inte alltid det sämsta. Jag skulle också med lätthet kunna läsa om böcker,även om inte heller jag gör det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst har dåligt minne sina fördelar! :)

      Radera
  6. Ja, just det. När man flyttar runt i hyllorna så blir det ett väldigt bokstavligt återvändande :) Jag önskar verkligen att jag kunde förmå mig själv till att göra mig av med böcker som jag inte gillat. Små pyttesteg har jag börjat ta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag väl började med att sortera ut böcker tycker jag att det finns en rätt befriande känsla kopplat till det.

      Radera
  7. Jag har också en del böcker hemma som jag vet att jag har läst, men knappt minns något av. Är säker på att jag skulle kunna läsa om dem och i princip få en helt ny läsupplevelse :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En slags återvinning skulle man kunna säga. :)

      Radera
  8. Jag har alltid varit imponerad av folk som kommer ihåg böcker. Det är först på senare år jag har förstått att det ofta beror på att de läser om böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, jag som alltid har trott att de bara har ett minne klart överlägset mitt! Tack, nu försvann lite dåligt samvete!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.