19 juli 2018

från A till Ö - bokstaven T


Från A till Ö har idag kommit fram till bokstaven T. 

T – Trend. En boktrend du vill upplysa.
Böcker, speciellt ungdomsböcker, har gått igenom en massa trender. Ett år är det vampyrer, det andra är det sjöjungfrur. Vilken trend föredrog du?

Jag vet att det är många av er som säger att ni inte bryr sig så mycket om böckernas omslag. Jag är dock rätt road av bokomslag och tycker att de är viktigt del av hur boken framstår för presumtiva läsare. För några år sedan fanns det något som jag tycker kan räknas som trend. På flera böcker, kanske mest pocket (?) fanns det detaljer i omslaget som liksom stack ut från underlaget, ungefär som en strukturtapet. Det kunde vara ett mönster eller själva titeln. Jag gillade verkligen det! Det gavs liksom ytterligare en dimension till boken.

2 kommentarer:

  1. Ja, du tänker de där som var lite i relief? Det händer fortfarande att jag får tag på någon sådan bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Relief var ordet jag letade efter men inte hittade! Precis det menar jag!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.