17 juli 2018

från A till Ö - bokstaven S


Det är ju rätt lugnt här på bloggen nu eftersom mitt läsande liksom avstannat, så jag kör två inlägg i veckan i utmaningen Från A till Ö resten av sommaren så blir det lite mer aktivitet. Först ut den här veckan är bokstaven S.

S – Spoiler. En bok du blev spoilad om slutet på.
Argh, det är så frustrerande! Vilken bok blev du mest spoilad på?

Jag tycker inte jag råkar ut för det här särskilt ofta, men när jag läst litteraturvetenskap i slutet av 90-talet hände det där lite då och då. Särskilt om man inte hunnit läsa hela boken och sedan gick på ett seminarium där boken diskuterades. Då fick man definitivt slutet spoilat! Ibland var det dock rätt skönt. Jag tillhör dem som verkligen inte uppskattar de stora ryska författarna så när jag fick veta allt om slutet på Brott och straff av Dostojevskij var jag mest lättad och jag har faktiskt aldrig läst ut den boken.

Brott och straff (pocket)

2 kommentarer:

  1. Jag plågade mig igenom den i gymnasiet. Eller egentligen var första halvan en plåga, sedan blev den plötsligt bra. Det är en bok som jag ofta tänker på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min upplevelse var precis tvärtom. Första halvan var ok, sedan blev det bara tråkigare och tråkigare att läsa. :) Man kan verkligen uppleva böcker helt olika!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.